Thursday, January 17, 2013

Orange-Carrot-Coconut Cake

En saftig och god kaka med en glad färg. Kakan är mitt bidrag till månades sötsak, mjuka kakor.

A moist and delicious cake with a happy color. The cake is my contribution to this month's månadens sötsak, soft cakes.


Apelsin-morot-kokoskaka

2 ägg
2 dl socker
150 margarin, smält
juice och rivet skal av en apelsin
2 rivna morötter
3 dl vetemjöl
1 dl kokos
2 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker. Tillsätt smält margarin, apelsinskal och saft. Tillsätt sedan de  rivna morötterna och mjöl blandat med bakpulver och kokos. Fördela degen i en smord och bröad ugnsform, 1,2l. Grädda i luftvarmsugn 175 grader ca 30-40 minuter. Dekorera om så önskas.


Orange-Carrot-Coconut Cake

2 eggs
2 dl sugar
150 margarine, melted
juice and grated rind of one orange
2 grated carrots
3 dl flour
1 dl coconut
2 tsp baking powder

Beat eggs and sugar. Add the melted margarine, orange peel and juice. Then add the grated carrots and flour mixed with baking powder and coconut. Divide the dough in a greased baking dish, 1,2l. Bake at 175 degrees (convection oven) about 30-40 minutes. Decorate if desired.

40 comments:

  1. Vilken härlig smakkombination, låter himla gott

    ReplyDelete
  2. Den ser riktigt god och saftig ut:)
    Ha en riktigt härlig dag
    Kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Victoria, den blir saftig och god! Ha en fin dag, kram!

      Delete
  3. Hej Katarina! underbar kombination av båda morötter, apelsiner och kokos! kakan måste lukta fantastiskt! Tack så mycket för receptet, det är jag måste försöka! Ha en vacker vacker dag, kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Ja, de passar mycket bra ihop! Önskar dig en fin dag, kram!

      Delete
  4. Mums... så god den ser ut och härlig kombination! Kram

    ReplyDelete
  5. Farligt att kika in här. Jag får helt enkelt nöja mig med att ögon-äta och spara mig till helgerna. :D

    ReplyDelete
  6. This looks so moist and delicious! Love that coconut carrot combination!

    ReplyDelete
  7. Vad fin den ser ut! Spännande kombination av smaker!:)

    ReplyDelete
  8. vacker färg och kan tänka mig att den är jättegod.

    ReplyDelete
  9. The orange is once again win my heart over :)

    ReplyDelete
  10. That piece of cake is really winking at me!

    ReplyDelete
  11. Vilka underbara smaker. Apelsin och morot är ju en match made in heaven. På tal om grönsaker i kala, tänkte jag prova zucchinikaka någon dag... Har du provat det? :-) kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Ja, de passar verkligen bra ihop. Ja, jag har bakat både muffins och en kaka med zucchini. Gott det också! Kram

      Delete
  12. Waw! A beautiful & airy looking cake! :)
    Georgous too!

    ReplyDelete
  13. Vilken härlig färg! Solgul precis som min soppa =) Kram vännen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, visst är den fin, precis som din soppa :) Kram

      Delete
  14. Älskar kokos och bakade idag kokoskaka också! Smaskigt!

    ReplyDelete
  15. Det ska jag testa, gillar nog liten.
    Ha fina helgen, kram

    ReplyDelete
  16. Tack för ett härligt recept!
    Bytte ut kokosen mot mandel, gott på det sättet också!
    jouluni.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Ulla! Roligt att du testade och jag kan tänka mig att att mandel passar mycket bra.

      Delete