Tuesday, March 20, 2012

Quinoa Burger

Av överbliven quinoa kan du laga biffar. Jag har använt mig av en mix som består av malda linfrön, solrosfrön och mandel. Men man kan lika bra använda ströbröd istället. Jag fyllde några med ost. 

Leftover quinoa can be used to make burgers. In these I have used a mix of ground linseeds, sunflower seeds and almond. But you can as well use only bread crumbs. I filled some of the burgers with cheese.


Quinoabiffar

6 dl kokt och kyld quinoa
1 dl ströbröd
1 dl LSM mix
0,5 dl persilja
skal av 1 citron
2 klyftor vitlök, hackad
0,5 tsk salt eller efter smak
0,5 tsk svartpeppar
paprika
1 dl riven parmesanost
3 ägg
1-2 tsk senap
olivolja till stekning
(ost)

Koka quinoa enligt förpackningens anvisningar. Låt svalna. I en skål kombinera kyld quinoa och ströbröd. Lägg i persilja, rivet citronskal, vitlök, salt, peppar, paprika, parmesanost, ägg och senap och blanda. Hetta upp en stekpanna på medelvärme. Forma quinoa till biffar med händerna, och placera i den heta stekpannan. Stek i ca 5 minuter per sida, eller tills gyllene bruna.


Quinoa Burgers

6 dl cooked and cooled quinoa
1 dl bread crumbs
1 dl LSA mix
0,5 dl parsley
zest of 1 lemon
2 cloves garlic, chopped
0,5 tsp salt or to taste
0,5 tsp black pepper
paprika
1 dl grated parmesan cheese
3 eggs
1-2 tsp mustard
olive oil for frying
(cheese)
  
Cook the quinoa according to package directions. Allow to cool. In a bowl combine the cooled quinoa and breadcrumbs. Add the parsley, lemon zest, garlic, salt, pepper, paprika, parmesan cheese, eggs and mustard and mix. Heat a skillet over medium heat. Shape the quinoa into patties with your hands, and place in the hot pan. Fry for about 5 minutes per side or until golden brown.

41 comments:

  1. I love it when things that are good for you are also delicious. I really like this recipe. I hope you have a great day. Blessings...Mary

    ReplyDelete
  2. blogving byte?
    min blogg är
    http://mosansliv.blogg.se/

    ReplyDelete
  3. Oj vilken härlig liten burgare. Jag gillar quina och kan tänka mig att den blir god i biffar:)

    ReplyDelete
  4. Mums, vad goda de ser ut. Mer vegetarisk mat in i vårta kök säger jag :)

    ReplyDelete
  5. Hade aldrig kommit på att använda quinoa i biffar men det ser riktigt gott ut!

    ReplyDelete
  6. Visst quinoa smakar så gott. Härliga biffar.

    ReplyDelete
  7. Det är verkligen kul att att läsa om alla dina vegetariska recept du gör. Det här lät spännande, synd att jag kastade överbliven quinoa häromdagen...
    KRAM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla du! Nästa gång du har quinoa över kan du testa biffar :) Kram

      Delete
  8. Sv; Tack! Ananaspajen försvann på ett dygn..och vi är bara två personer! :P *skäms*

    Du verkar gilla vegetariskt och lite nytt tänk. Har recept på quornfärsbullar på bloggen, i december, ett litet tips om du inte provat det själv redan..vill säga.

    Provat quinoabiffar men inte det här receptet, verkar supergott!

    Kram Mary

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, då var den nog god :)
      Vi äter bara vegetariskt med min man, så jag skall kolla dina quarnfärsbullar, tack för tipset! Kram

      Delete
  9. Äter sällan quinoa men tänkte nog göra en sallad på det imorrn. Kanske ska koka lite extra?! Biffarna ser goda ut!

    ReplyDelete
  10. Sjukt bra ju, får ofta sådant över! Är ju himla proteinrikt också. Gillar att du lagt till osten, ser sååå smarrigt ut!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, nyttigt är det och osten är som pricken på i:et :)

      Delete
  11. Kul att få inspiration, hade aldrig tänkt tanken själv att göra biffar av quinoa. Ser gott ut!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Amy, roligt att jag kan inspirera!

      Delete
  12. Det här såg verkligen kanongott och nyttigt ut på samma gång! Bra också med recept på rester.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Linda. Jag försöker kasta så lite mat som möjligt, så då får man komma på lite nya variationer av mat :)

      Delete
  13. Oj, vad gott! Jag är alltid på jakt efter bra veg-recept. Tack!

    ReplyDelete
  14. Jag har varit på väg att göra quinoabiffar flera gånger men det har aldig blivit av. Dessa bilder får mig att bli tvungen att göra dom snarast!

    ReplyDelete
  15. Svar: Ja det är ett mycket mummsigt bröd :)!

    Ååååh dessa biffarna lät super smaskiga!

    ReplyDelete
  16. Men vilket bra tips, så gott det låter. Ännu ett recept som vi kommer att prova på vår vegetariska dag som vi har varje vecka, tackar!

    ReplyDelete
  17. Dessa kan nog min vegandotter gilla! Utan ost då så klart och med äggersättning. Quinoa gillar jag väldigt mycket. Det är både gott och användbart. Jag har gjort några liknande burgare men med hirs istället. Väldigt gott och nyttigt det också! Kram!

    ReplyDelete
  18. Har så svårt att få familjen till att äta quinoa, men allt i form av biffar brukar slinka ned. Dina ser mycket goda ut!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ja, dessa kunde vara ett bra alternativ! Hör av dig vad de tyckte om du testar biffarna :)

      Delete
  19. Your quinoa cheese burger looks amazing. I love quinoa burgers home-made!
    I love the melted cheese in here, in the middle! :)

    ReplyDelete