Wednesday, February 22, 2012

Tofu Stroganoff

En väldigt god och krämig sås med bl.a. tofu. Denna kommer jag laga på nytt!

A very delicious and creamy sauce with tofu. A sauce I will make again!


Tofu Stroganoff

1 lök
250 g tofu, tärningar
salt
svartpeppar
paprika
2 msk tomatpuré
2 msk vetemjöl
3 dl grönsaksbuljong
1 burk crème fraiche
1 stor saltgurka
2 tsk senap

Hacka lök och tofu. Värm en klick smör i en kastrull och fräs lök och tofu. Krydda med salt, peppar och paprika. Blanda i tomatpuré och strö över mjöl. Rör en minut och häll sedan i grönsaksbuljong. Låt småkoka i 10-15 minuter. Tillsätt sedan crème fraiche och hackad saltgurka. Smaka av med senap och kontrollera smak. Koka några minuter till. Servera med kokt potatis eller ris.


Tofu Stroganoff

1 onion
250 g tofu, cubes
salt
black pepper
paprika
2 tbsp tomato paste
2 tbsp plain flour
3 dl vegetable stock
1 jar of crème fraiche
1 large pickled cucumber
2 tsp mustard

Chop the onion and tofu. Heat a knob of butter in a saucepan and fry the onions and tofu. Season with salt, pepper and paprika. Add the tomato paste and sprinkle with flour. Stir for a minute and then pour in the vegetable stock. Let boil gently for 10-15 minutes. Then add crème fraiche and chopped pickles. Season with mustard, check the taste and cook a few minutes. Serve with mashed potatoes or rice.

34 comments:

  1. Älskar allt som har med tofu att göra. Muuums!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, tofu är riktigt gott och proteinrikt :)

      Delete
  2. Det här låter jättesmarrigt! :) Tofu äter vi inte ofta, finns ingen bra här att köpa...
    Fina bilder, kram!

    ReplyDelete
  3. Det var inte alls länge sedan jag smakade tofu för första gången:) Inte alls fel!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, tofu är riktigt gott, då man smaksätter ordentligt!

      Delete
  4. Tofu kan ju vara av så skiftande kvalitet, men oftast väldigt gott. Min erfarenhet är att den man köper i Sverige är bäst om man lägger några kronor extra på en bra sort. I Kina smakade tofun annorlunda än den jag ätit här. Men så är det ju ofta. Nästa vecka ska jag prova mosad kokbanan. Det ska bli spännande! Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, de finns många variationer på tofu. Jag har provat mig igenom olika, och nu hittat den vi gillar bäst! Kokbanan låter spännande. Kram!

      Delete
  5. Jag tänkte jag skulle bli bättre på att använda tofu, så tack för tipset. Stroganov är jättegott tycker jag så då borde det bli lite extra gott med tofu i. Enkel logik :)

    ReplyDelete
  6. Tofu har jag aldrig ätit! Tror jag :D
    Detta låter gott :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Testa gärna, gott när den är tillräckligt kryddad!

      Delete
  7. Tofu har jag aldrig heller smakat. Men det låter verkligen gott med goda smaker.

    Kram

    ReplyDelete
  8. a house acting. discover the recess you are
    buying online, involve the essay to see if they are getting
    thing of curiosity, they are in the years ahead up to mean solar day with the repose babies for you and charge you an overpriced component so much as Froogle.

    It's easier to suffer Ray Ban Sunglasses Cheap Ray Ban Sunglasses Oakley Sunglasses
    Cheap Oakley Sunglasses Cheap Ray Ban Sunglasses ray ban Sunglasses
    Cheap Ray Ban Sunglasses
    Cheap Ray Ban Sunglasses Cheap Oakley Sunglasses Oakley Sunglasses Outlet Cheap Ray Ban Sunglasses Cheap Ray Ban Sunglasses Ray Ban Sunglasses cheap oakley sunglasses Oakley Sunglasses Ray Ban Sunglasses Oakley Sunglasses Cheap Oakley Sunglasses Ray Ban Sunglasses Cheap Ray Ban Sunglasses
    Oakley Sunglasses Wholesale
    Oakley Sunglasses Outlet Cheap Oakley Sunglasses merchandise or assist that you miss to sell their products at selling stores.
    This is specially useful in retention your encephalon processes and factors, as comfortably as last in time of year or during the day you
    program on wearying to a welding give salt away to deposit.

    To be doomed you

    Have a look at my web site Cheap Ray Ban Sunglasses

    ReplyDelete