Sunday, July 31, 2016

Vegan Raspberry Muffins

Jag har ingen egen trädgård med olika bärbuskar, plantor och äppelträd, men önskar  jag hade en. Istället får jag nöja mig med att köpa bär och frukt på marknader här i Amsterdam. Bären är väldigt goda just nu och hallonen som jag använder i dessa muffins smakade så sött och gott, nästan overkligt goda. Länge sedan jag ät så goda hallon. Jag har frossat i bär de senaste dagarna och helst äter jag dem som de är, men några fick åka ner i dessa muffins. Har du en egen trädgård med bär, frukt, grönsaker? 

I have no own garden with various berry bushes, plants and apple trees, but I wish I had one. Instead, I buy berries and fruit from the markets here in Amsterdam. The berries are very good right now, and the raspberries that I use in these muffins tasted so sweet and nice, almost unreal good. It's a long time since I ate this delicious raspberries. I have devoured berries the last few days and I like to eat them as they are, but some of them got in these muffins. Do you have your own garden with berries, fruit, vegetables?



Raspberry Muffins
6 small muffins

0.5 dl almond milk
0.5 tbsp apple cider vinegar
1 1/4 dl almond flour
1 1/4 dl gluten-free flour or spelt flour
4 tbsp coconut sugar
1 tsp baking powder
1/4 tsp vanilla powder
0.5 dl almond milk
2 tbsp coconut oil
0.5 tsp almond extract
raspberries, fresh

Pre-heat the oven to 175 C degrees. Stir together milk and vinegar and set aside. 
In a bowl stir together flours, sugar, baking powder, vanilla, milk, oil, almond extract and the milk-vinegar mixture. Pour batter into muffin cups and press a few raspberries in each. Bake in the oven for about 15 minutes. Let cool. 



Hallonmuffins
6 små muffins

0,5 dl mandelmjölk 
0,5 msk äppelcidervinäger
1 1/4 dl mandelmjöl 
1 1/4 dl glutenfritt mjöl eller speltmjöl 
4 msk kokossocker
1 tsk bakpulver
1/4 tsk vaniljpulver 
0,5 dl mandelmjölk 
2 msk kokosolja 
0,5 tsk mandelextrakt
hallon, färska

Värm ugnen till 175 C grader. Rör ihop mjölk och vinäger och ställ åt sidan.
I en skål blanda ihop mjöl, socker, bakpulver, vanilj, mjölk, olja, mandelextrakt och mjölk-vinägerblandningen. Häll smeten i muffinsformar och tryck några hallon i varje. Grädda i ugnen i ca 15 minuter. Låt svalna.

2 comments:

  1. Så gott:) Färska bär är här svindyra,så jag köper djupfrysta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Jag förstår dig så väl, så var det i Singapore också.

      Delete