Sunday, November 29, 2015

First Sunday of Advent - Orange Chocolate Cake

Julen närmar sig med stormsteg och jag tycker att apelsin och choklad är smaker som passar fint till julen. Jag fick ett paket from Ec-Go! och den innehöll bl.a. en chokladkaka med smak av apelsin från Chocolate and Love. Jag har använt den chokladen i denna kaka. De blev mycket goda och får mig att längta efter jul. 

Christmas is fast approaching and I think that orange and chocolate are flavors that has Christmas written on them. I got a package from Ec-Go! and it contained a dark chocolate flavored with orange from Chocolate and Love. I have used the chocolate in this cake. They turned out very good and makes me long after Christmas even more.



Orange Chocolate Cake

1 dl coconut oil, melted
1 dl sukrin or other sweetener
2 dl almond flour
4 tbsp cocoa powder
1 tbsp coconut flour
1 tsp baking powder
4 eggs
1.5 tbsp orange juice
orange chocolate pieces, to taste

Mix together all the ingredients in a bowl and pour the batter into a baking mold lined with parchment paper. Bake at 175 C degrees for about 20-25 minutes. Let cool before serving. 



Apelsin-Chokladkaka

1 dl kokosolja, smält
1 dl sukrin eller annat sötningsmedel
2 dl mandelmjöl
4 msk kakaopulver
1 msk kokosmjöl
1 tsk bakpulver
4 ägg
1,5 msk apelsinjuice
apelsin chokladbitar, efter smak

Blanda ihop alla ingredienser i en skål och häll smeten i en bakform klädd med bakplåtspapper. Grädda i 175 C grader i ca 20-25 minuter. Låt svalna innan servering.

6 comments:

  1. Choklad och apelsin är så gott ihop och känns väldigt mycket jul. Jag bakar mest med pepparkakskryddor och saffran till jul. Kram!

    ReplyDelete
  2. Åh så gott! Älskar apelsin-chokladkombon! När jag var yngre var det det värsta jag visste, märkligt hur smaken kan ändra sig helt så!
    Kram Jenny

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Jenny! Ja, visst är det märkligt. Jag har börjat dricka kaffe för någon månad sedan och förut förstod jag inte hur någon kan tycka att det är gott :) Kram!

      Delete
  3. Choklad och appelsin:) Så gott:)

    ReplyDelete