Wednesday, December 18, 2013

Gingerbread-Lingonberry Ice Cream

En julinspirerande glass, är det något till julfikat? Glassen får en god smak av pepparkaka och de syrliga lingonen passar bra till den söta glassen. 

A Christmas inspiring ice cream, is it something for your Christmas coffee table? The ice cream gets a delicious taste of gingerbread and the tangy lingonberries goes well with the sweet ice cream.



Pepparkaka-Lingonglass

225 g färskost
3 dl grädde
2 dl mjölk
150 g kokossocker
1 msk pepparkakskrydda
2 dl lingon

Blanda alla ingredienser, förutom lingonen, i en matberedare. Kyl glassen enligt anvisningarna på glassmaskinen. När glassen är klar, blanda i lingonen. Frys för några timmar.


Gingerbread-Lingonberry Ice Cream

225 g cream cheese
3 dl cream
2 dl milk
150 g coconut sugar
1 tbsp gingernread spice
2 dl lingonberries


Mix all ingredients, except the lingonberries, in a food processor. Cool the ice cream according to the instructions on the ice cream machine. When the ice cream is ready, mix in the lingonberries. Freeze for a few hours.

18 comments:

  1. Det måste vara gott! Och idag hittage jag här kokossocker,som jag inte har hittat här tidigare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det blev lyckat. Roligt att du hittade kokossocker.

      Delete
  2. Det låter absolut som något jag kan tänka mig till julfikat. Och annars också för den delen! Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, visst passar den annars också. Kram!

      Delete
  3. Den här glassen låter helt klart som något jag skulle tycka om :-)
    Kramar

    ReplyDelete
  4. Åh, jag såg bilden och kom att tänka på den makalöst goda körsbärsglassen som du bjöd på! Den här ska jag också testa!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, den tänker jag på nu och då :) Tack!

      Delete
  5. Alltså du är fantatsiskt bra på att inspirera! Den här glassen lär vara himmelskt god och smaker jag älskar såhär i juletid! Tack tack!

    ReplyDelete
  6. Du har härliga pepparkaka-inspirerad recepter.
    Pepparkaksdegskladdkaka och choklad-pepparkaksdegskex, oi nam!! :)

    ReplyDelete
  7. Åh, så gott! Älskar allt som har med pepparkaka att göra :D

    ReplyDelete
  8. Men åhhh, vill jag smaka ser riktigt god ut kram!

    ReplyDelete