Thursday, August 8, 2013

Protein-Rich Peanut Butter Balls

Jag gillar att ha hemma i kylskåpet energibollar, som ger snabbt energi när det behövs. Jag använde jordnötssmör i mina, men om du har mandelsmör eller annat nötsmör hemma, kan du använda det. 

I like to have at home in the refrigerator energy balls, which provide fast energy when needed. I used peanut butter in mine, but if you have almond butter or other nut butters at home, you can use it.


Protein-Rich Peanut Butter Balls

50 g almonds
50 g cashews
1,5 tbsp pumpkin seeds
1 tbsp chia seeds
100 g dates, pitted
1 tbsp peanut butter
1 tsp cinnamon
a pinch of salt

Process the almonds, cashews, pumpkin seeds and chia seeds until finely ground. Add the dates and process again until smooth and combined with the nuts. Add the peanut butter, cinnamon and pinch of salt, then process until the mixture starts clumping together and looks evenly mixed. Add some water if the mixture is dry. Roll the mixture into small balls. Store in an air-tight container in the fridge.


Proteinrika Jordnötssmörbollar

50 g mandlar
50 g cashewnötter
1,5 msk pumpafrön
1 msk chiafrön
100 g dadlar, urkärnade
1 msk jordnötssmör
1 tsk kanel
en nypa salt

Mixa mandlar, cashewnötter, pumpafrön och chiafrön tills finmalda. Lägg till dadlar och mixa igen. Tillsätt jordnötssmör, kanel och en nypa salt, mixa tills allt är blandat. Tillsätt lite vatten om blandningen är torr. Rulla blandningen till små bollar. Förvara i en lufttät behållare i kylskåpet.

22 comments:

  1. Jag har provat många olika recept på sådana där bollar men blir alltid lika besviken. Vill så gärna gilla dem....
    //bara anna
    annacecar.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad synd, men alla kan inte gilla samma saker. Jag har många olika recept på sådana här bollar, hoppas någon av dem skulle falla dig i smaken.

      Delete
  2. Det låter gott och bilderna blev fantastiska!

    ReplyDelete
  3. Och, en sådan boll skulle jag gärna äta efter min tränningspass!
    Kram / Gosia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, de här passar bra både föra och efter ett träningspass :) Kram

      Delete
  4. Åh, så otroligt gott. Måste nog testas, bra att ha hemma i kylen då man är sådär småsugen. Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Ja, bra att ha till hands när man behöver energi snabbt! Kram

      Delete
  5. jag borde göra mig en sån omgång att ha i beredskap nu när jobbet snart börjar ! kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, de är bra att ha till hands när man behöver snabb energi! Kram

      Delete
  6. Mums, måste vara jättegoda med en hint av jordnötssmör!

    ReplyDelete
  7. Längesen jag tittade förbi här nu... De här såg ju så goda och nyttiga ut! Det där måste jag nog prova en variant på utifrån vad jag har i skafferiet.. :) Kram från Ester

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Ester. Dessa energibollar är så goda. Kram

      Delete
  8. Ser väldigt gott ut! Idag åt jag något helt fantastiskt på tal om bollar. Små ostbakelser från Brasilien. Måste ta reda på receptet för det var både gott och relativt nyttigt. Inte vanligt mjöl utan från någon rot..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh, vad gott det låter med ostbakelser, kan det vara Pão de Queijo, gjorda på tapioca? Kram

      Delete
  9. Så gott detta låter. Jag har spanat in ett liknande recept i en utländsk mattidning. Alla sådana här bollar är ju så goda och dina ser urläckra ut, mums! :) Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jag gillar dessa bollar också. Goda, nyttiga och ger bra med energi :) Kram

      Delete
  10. I made these tasty treats & loved them too! :) Yummy they were! x

    ReplyDelete