Monday, April 1, 2013

Lime Curd

Syrlig, len och krämig lime curd. Så passande till nygräddade scones eller i en smulkaka. Recept på smulkaka med limecurd får ni i morgon.

Tart, smooth and creamy lime curd. Goes perfectly with freshly baked scones or in a crumb cake. Tomorrow  you will get a recipe for crumb cake with lime curd.


Lime Curd

4 large eggs
1-1,5 dl sugar
3 tsp lime zest, grated
120 ml lime juice
4 tbsp sweetened condensed milk
a pinch of salt

In a small saucepan, cook the eggs, sugar, lime zest, lime juice and salt over moderate heat, whisking constantly, until thickened, about 3-5 minutes. Take away from the heat and whisk in the condensed milk. Cover with plastic wrap and refrigerate for at least 1 hour, until chilled.


Limecurd

4 stora ägg
1-1,5 dl socker
3 tsk limeskal, riven
120 ml limejuice
4 msk sötad kondenserad mjölk
en nypa salt

I en kastrull, värm upp ägg, socker, limeskal, limejuice och salt över svag värme, vispa hela tiden, tills det tjocknar, ca 3-5 minuter. Ta bort från värmen och vispa i kondenserad mjölk. Täck med plastfolie och ställ i kylskåp i minst 1 timme, tills kyld.

34 comments:

  1. Oh, så gott det låter! Jag älskar kondenserad mjölk!
    Ha en fin dag!
    Kramar!
    //Lana

    ReplyDelete
  2. Ännu ett recept dom jag vill prova, tack!

    ReplyDelete
  3. Låter väldigt gott och användbart!

    Kram kram

    ReplyDelete
  4. Fräscht med lime! Passionsfrukt är ju också mycket gott som curd!

    ReplyDelete
  5. Vad gott med kondenserad mjölk i limecurden!!!

    ReplyDelete
  6. Så fin curd! Jag har aldrig gjort curd, fast jag tycker det är så gott med citroncurd i bakverk. Limecurden ser oemotståndlig ut.Kram!

    ReplyDelete
  7. Mmmm, vad det låter gott. Köpte några lime idag, kanske ska testa :) Kram!

    ReplyDelete
  8. Jag älskar lemon curd, så det här måste ju bara vara minst lika gott!:) Ser jätte fint ut! Kram :)

    ReplyDelete
  9. Hej Katarina.
    Jag älskar lemon curd och det kommer säkert smaka himmelskt med crumble tårta!
    Kram :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det blir mycket fräscht och gott! Kram

      Delete
  10. Syrligt och gott! Precis så som man vill ha det när det börjar bli lite vår:)

    ReplyDelete
  11. Jag älskar lemoncurd men har aldrig tillagat en hemmagjord. Det måste jag göra!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det är ju så gott och väldigt enkelt att göra själv.

      Delete
  12. Ah, lime istället för citron. Gott! Det borde såklart en testat för längesen. Har kokat egen lemoncurd många gånger så det borde ju inte vara så svårt att byta ut en ingrediens mot en annan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, byt bara ut citronen mot lime :) Gott med variation ibland.

      Delete
  13. Attan...jag har ingen kondenserad mjölk hemma...kan man byta den mot något annat? Typ grädde? :/

    Janna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nja, jag vet inte, men kanske karamellsås (tjinuskisås) kunde funka. Men om du testar med något annat och lyckas, hör av dig.

      Delete
  14. ÄÄÄÄLLLSKKAR Lime curd! Mums! Din ser superlen och god ut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det är så gott! Tack så mycket!

      Delete