Thursday, February 14, 2013

Glazed Chocolate Cake for Valentine's Day

Glad Alla Hjärtans Dag kära läsare! Jag bjuder på en chokladkaka passande denna dag. Firar du dagen?

Happy Valentine's Day dear readers! To celebrate the day I have baked a chocolate cake. Do you celebrate the day?


Glazed Chocolate Cake

cake
120 g butter, at room temperature
2,5 dl brown sugar
1 tsp vanilla sugar
2 eggs, at room temperature
2,5 dl flour
1,5 d cocoa powder
1,5 tsp baking powder
1/4 tsp salt
2 dl milk, at room temperature

glaze
100 g dark chocolate, chopped
4 tbsp cream
2 tsp light corn syrup

Preheat oven to 175C. Line a 22 cm round cake pan with parchment paper and spray the pan with cooking spray.

Stir together butter, brown sugar and vanilla sugar. Add the eggs,  one at a time, stirring well after each addition. Sift the flour, cocoa powder, baking powder, and salt into a bowl. Alternately add the dry ingredients and the milk. Blend until all the ingredients are combined.

Pour the batter into the prepared pan and smooth the top. Bake for 35-40 minutes, or until a toothpick inserted in the center comes out with just a few moist crumbs attached. Let the cake cool.

While the cake is cooling, pour the cream to a small saucepan and bring to a simmer over medium heat. Pour the cream over the chocolate and let it stand for 1 minute, don't stir. Then, stir the mixture until the chocolate is completely melted and smooth. Mix in the corn syrup. Allow the glaze to cool completely.

Pour the glaze over the cake. Spread the glaze to the edges and garnish if you want.



Glaserad Chokladkaka

kaka
120 g smör, rumstemperatur
2,5 dl farinsocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg, rumstemperatur
2,5 dl vetemjöl
1,5 d kakaopulver
1,5 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
2 dl mjölk, rumstemperatur

glasyr
100 g mörk choklad, hackad
4 msk grädde
2 tsk ljus majssirap

Värm ugnen till 175C. Klä en 22 cm rund kakform med bakplåtspapper och spraya formen med matlagningsspray.

Rör ihop smör, farinsocker och vaniljsocker. Tillsätt äggen, ett i taget, rör om väl efter varje tillsats. Sikta mjöl, kakaopulver, bakpulver och salt i en skål. Lägg de torra ingredienserna och mjölken omväxlingsvis i smeten. Blanda tills alla ingredienser är kombinerade.

Häll smeten i den förberedda formen. Grädda i 35-40 minuter, eller tills en tandpetare som införs i mitten kommer ut med bara några fuktiga smulor. Låt kakan svalna.

Medan kakan svalnar gör glasyren, häll grädden i en liten kastrull och låt sjuda på medelvärme. Häll grädden över chokladen och låt den stå i 1 minut, blanda inte. Därefter, rör om blandningen tills chokladen är helt smält och smidig. Blanda i majssirap. Låt glasyren svalna helt. Häll glasyren över kakan. Bred glasyren till kanterna och garnera om du vill.

44 comments:

  1. That is the perfect Valentine treat; it looks delicious!

    ReplyDelete
  2. Ser så god ut, härligt med mycket choklad!

    ReplyDelete
  3. Dreglar... Ha en glad alla hjärtans dag!

    ReplyDelete
  4. Oj, oj, oj, såååå mycket choklad! Det gillar jag! Otroligt fin och mäktig tårta! :)
    Vi firar inte den här dagen i familjen... ger varandra uppmärksamhet och kärlek varje dag istället! :)
    Men att äta nån godbit idag hindrar väl det inte att vi inte firar! ;)
    Ha en toppen dag!
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Lana! Ja, men så skall det ju vara, dagen känns väldigt kommersiell. Kram

      Delete
  5. Den ser riktigt smarrig ut! *Sparas* :-)

    ReplyDelete
  6. Mums...härligt med choklad! Ha en fin dag! Kram

    ReplyDelete
  7. Ihanaa suklaista kakkua.:) Hyvää ystävänpäivää sinulle!

    ReplyDelete
  8. Näyttää ihanan mehevältä ja suklaiselta!:) Hyvää ystävänpäivää!:)

    ReplyDelete
  9. Mmm..gott. Choklad är alltid rätt vilken dag som! ;)

    Ja, jag firar med att skicka sms/mms till mina vänner/familj och att baka något gott till mina kollegor. Det blev minisemlor igen. Sedan firar jag och Mannen lite extra förstås! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, så är det ju! Låter som en bra dag!

      Delete
  10. Åh, nu blev jag ännu mer sugen på att baka med choklad! Din chokladkaka/tårta ser ju gudomlig ut! Tur att jag har en choklad&avokadomuffin i kylen till ikväll...

    ReplyDelete
  11. Vilken underbar tårta!! Vill ha nuu!

    Önskar dig en fortsatt härlig Valentine's! Kram

    ReplyDelete
  12. Uhm vad en härlig sätt att fira dagen! Din chokladkaka ser fantastisk och går rakt in i hjärtat! Ha en riktigt trevlig Alla hjärtans dag! Kram :-)

    ReplyDelete
  13. Mmm, inte illa alls. Hade jag gärna tagit en bit av. Ser supersmarrig ut!

    Kram kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag hade gärna bjudit dig på en bit! Kram

      Delete
  14. Hittade till din härliga blogg idag! Vilken härligt smarrig tårta. Du skriver majssirap i receptet, motsvarar det vår ljusa sirap här i Finland?

    Ha en fortsatt trevlig kväll! Här firar jag dagen med städning och umgänge med barnen. Gubben har ej kommit från jobbet ännu, varit borta sedan kl.7 i morse.

    Kram Maria

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Maria! Roligt att du hittade hit, välkommen och tack för dina fina ord! Majssirap går också under namnet glukossirap, men man kan använda honung istället. Kram

      Delete
    2. Tack för ditt svar!
      Nu skall jag försöka hitta glukossirap i matbutiken.
      Trevlig helg till dig.

      Kram Maria

      Delete
    3. Hoppas du hittar, lycka till! Kram och glad helg!

      Delete
    4. Hej igen
      Kom nyss hem från matbutiken, tyvärr hittade jag ej glukossirap!
      Kan man använda helt vanlig finsk honung i stället?
      Kram Maria

      Delete
    5. Du kan nog använda honung, men jag tror att det funkar utan också. Glukossirap gör att den stelnar lättare, men det borde inte vara problem utan! Kram

      Delete
    6. Tack.
      Jag lägger en klick smör i glasyren i stället. Det btukar jag göra med de andra chokladglassyrerna jag gjort.
      Synd att jag ej fick tag på glukossirapen! Konstigt att man ej får tag på ngt extra här utanför Ring 3...

      Kram till dig! Och ursäkta att jag besvärat dig med mina frågor!

      Maria

      Delete
    7. Hej! Ja, smör blir också bra! Ja, konstigt att det inte finns att får tag på. Här i Singapore har jag köpt sirapen från en bakaffär. Jag blir glad av dina frågor, inget besvär alls. Fråga du på bara :) Kram

      Delete
  15. Choklad är aldrig fel och passar perfekt till alla hjärtans dag.Har jobbat i dag så har inte riktigt hunnit fira den här dagen,får nog ta de i morgon :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, dagen går att firas när som helst :)

      Delete
  16. Just before I faint I would like to tell you that this cake is absolutely mouthwatering!!!
    Now I can faint:))))
    Happy Valentine's Day,dear!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha Lenia, you are funny! Thanks and Happy Valentine's Day!

      Delete
  17. En kaka med riktigt mycket choklad, det gillas!!!

    ReplyDelete
  18. Mmmm så gott det ser ut, du är duktig du kram!

    ReplyDelete
  19. Ser helt galet gott ut! Jag älskar maffiga chokladkakor.

    ReplyDelete