Wednesday, January 30, 2013

Salted Caramel Squares

Mums! Vill ni ha något alldeles underbart gott till helgfikat? Jag har receptet. Kola och salt är gott ihop, här tillsammans med bl.a. havregryn och choklad! Kan inte går fel. Glad onsdag!

Yum! You want something wonderfully good for your weekend coffee break? I have the recipe. Caramel and salt are good together, these together with oatmeal and chocolate! Cannot go wrong. Happy Wednesday!


Salted Caramel Squares

150 g butter, melted
1,5 dl brown sugar
2,5 dl flour
2,5 dl rolled oats
1 tsp baking soda
150 g chocolate chips
2,5 dl caramel sauce
sea salt

In a bowl, combine melted butter, brown sugar, flour, oats, and baking soda. Press half of the oatmeal mixture into the bottom of an 20 x 20 cm pan. Bake at 175 degrees for 10 minutes. Remove pan from oven and sprinkle chocolate chips over crust. Pour caramel sauce over chocolate chips. Sprinkle some sea salt over the caramel layer. Crumble remaining oatmeal mixture over caramel. Return to oven and bake an additional 15-20 minutes, until the edges are lightly browned. Remove from oven and cool completely before cutting.


Salta Kolarutor

150 g smör, smält
1,5 dl farinsocker
2,5 dl vetemjöl
2,5 dl havregryn
1 tsk bakpulver
150 g choklad, i bitar (jag tog mörk och vitchoklad)
2,5 dl kolasås
havssalt

I en skål, kombinera smält smör, farinsocker, mjöl, havre, och bakpulver. Tryck hälften av havregrynsblandningen i botten på en 20 x 20 cm form. Grädda i 175 grader i 10 minuter. Ta formen från ugnen och strö över chokladbitarna. Häll kolasås över chokladbitarna. Strö lite havssalt över karamellagret. Smula resterande havregrynsblandningen över kolan. Grädda ytterligare 15-20 minuter, tills kanterna är lätt bruna. Ta ut ur ugnen och låt svalna helt innan du skär i bitar.

53 comments:

  1. Hej Katarina! Uhm det kolarutor ser bra ut! Du har helt rätt kolasås och salt är en härlig kombination. Om du gör kolasås av kondenserad mjölk? Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Tack, jag använde en kolasås på burk, Bonne Maman Caramel Spread! Kram

      Delete
    2. Jo okej, tack så mycket för din hjälp! Ha en mycket trevlig dag :-)

      Delete
  2. Salt,kola och choklad kan aldrig bli fel kram Diana

    ReplyDelete
  3. Du är så duktig på att baka, allt ser gott ut men detta är verkligen något i min smak... Mums!

    ReplyDelete
  4. Wow, ser jättesmarrigt ut! Men det gör ju å andra sidan allt du lägger ut. :)
    Funderar på, tror du chokladen går att ersätta med nougat, eller utelämnas helt? Jag tål inte kakao i nån form, tyvärr.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack, så snällt av dig att säga! Ja, du kan bra ersätta chokladen med nougat eller helt utesluta.

      Delete
  5. Håller med om att salt passar bra till många kakor, speciellt till kola!

    ReplyDelete
  6. Låter som en perfekt kombo, det blir det att bjuda kollegorna på till fredags fikat.
    Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Jessica! Roligt att du tänker baka dessa! Kram

      Delete
  7. åh glass,kola är bland de godaste och de här ser riktigt smarrigt ut

    ReplyDelete
  8. Yummi.. Så gott!! Ja salt och sött är så gott ihop!
    Ha en strålande dag
    Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    ReplyDelete
  9. Mums... Vilka härligt goda recept du kommer med! Kram

    ReplyDelete
  10. Gahhhh jag tror jag smäller av! Så sugen jag blev nu!!!! Ha en bra onsdag! Kram Sofia

    ReplyDelete
  11. I looooove salted caramel! This looks so amazing!

    ReplyDelete
  12. Om jag kunder krypa in i datorn och ta mig en smakbit...

    ReplyDelete
  13. Men åhh, nu måste jag bara få komma till dig för provsmakning! :)

    ReplyDelete
  14. Du gör så mycket gott så jag blir helt tokig! Ser galet gott ut.

    Kram kram

    ReplyDelete
  15. Det är alltid lika härligt att titta in hos dig. Nu var det några dagar sen eftersom jag varit sjuk, men nu är jag tillbaka igen. Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Erika! Roligt att du tittar in och lämnar en kommentar, det gör mig glad! Kram

      Delete
  16. Det här låter ju helt ljuvligt!

    ReplyDelete
  17. Ser mycket smaskigt ut! Kram Therese

    ReplyDelete
  18. Nej, det kan verkligen inte gå fel med alla de goda ingredienserna :D

    ReplyDelete
  19. Mums, salt och karamell passar ju så bra ihop :D

    ReplyDelete
  20. Det där såg väl allt bra gott ut!

    ReplyDelete
  21. Åh gud, det här vill jag äta nu!!

    ReplyDelete