Saturday, January 19, 2013

Fudge-Orange Brownies

En kladdig brownie, helt i min smak. Jag tillsatte rivet apelsinskal för att variera smaken en aning. Vaniljglass passar bra till.

A sticky brownie, that's my cup of tea. I added orange zest to vary the taste slightly. Vanilla ice cream goes well with the brownie.



Fudge-Apelsin Brownies

200 g smör
4 dl socker
4 ägg
3 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
2 tsk snabbkaffepulver
1 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1 apelsin, rivet skal

Sätt ugnen på 150 grader. Smält smöret och blanda i socker och vaniljsocker. Vispa i äggen och blanda sedan i kakao, kaffepulver, bakpulver, mjöl och rivet apelsinskal. Häll smeten i en långpanna 25x30 cm, kädd med bakplåtspapper. Grädda kakan 20 minuter i 150 grader och höj sedan till 175 grader och grädda ytterligare 5 minuter.


Fudge-Orange Brownies

200 g butter
4 dl sugar
4 eggs
3 dl cocoa
1 tsp vanilla sugar
2 tsp instant coffee powder
1 tsp baking powder
3 dl flour
1 orange, zest

Preheat the oven to 150 degrees. Melt the butter and mix in the sugar and vanilla sugar. Whisk in the eggs and then mix in cocoa, coffee powder, baking powder, flour and grated orange zest. Pour batter into a pan 25x30 cm, dressed with parchment paper. Bake for 20 minutes at 150 degrees and then raise to 175 degrees and bake another 5 minutes.

40 comments:

  1. Orange and chocolate seem to be a match made in heaven. These look wonderful Katarina!

    ReplyDelete
  2. Härliga mörka brownies! Tycker faktiskt om choko med apelsin.:)

    ReplyDelete
  3. Oh, så gott! Och så krämigt i mitten! Perfekt brownie!
    Gott att tillsätta apelsinskal! Ska göra det också nästa gång jag gör något med choklad! :)
    Ha en fin helg!
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Lana! Ja, krämigheten är så god tycker jag! Ha en fin helg du också, kram!

      Delete
  4. Åh, de där ser härligt kladdiga ut!

    ReplyDelete
  5. Jösses...så farligt kladdigt gott det ser ut! Önskar dig en fin helg! Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack :) Kram och ha en fin helg du med!

      Delete
  6. Namnam och jag som tänkte dra ner på godsaker;)
    Trevlig lördag
    Kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    ReplyDelete
  7. Ljuvligt! Härlig mörk chokladig färg.

    ReplyDelete
  8. Näyttää ja kuulostaa aivan ihanalta! :)

    ReplyDelete
  9. Just want to tell you that the brownies look wonderful.

    ReplyDelete
  10. gahhhhhhhhh vad det ser gott ut min kära bloggvän : ) Blir så glad för dina fina kommentarer stor kram från ett kallt Hjo Sofia

    ReplyDelete
  11. så gott! kombinationen choklad och apelsin är perfekt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jag gillar den kombinationen mycket!

      Delete
  12. Uhm, jag älskar kladdig brownie, och din ser så oemotståndlig ut! Tack för ett bra recept, och vaniljglass är en perfekt följeslagare för din läcker brownie! Har en vacker söndag Katarina! Klem :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Jag gillar kladdiga bakverk :) Ha en fin söndag, kram!

      Delete
  13. Men åhh så gott vännen... här vågar man knappt kika in för man läskas hela tiden av dina godsaker ;) Kram!

    ReplyDelete
  14. Den ser riktigt kladdig och god ut. Gott med apelsin i!!

    ReplyDelete
  15. Apelsin kladdkaka with coffee - sounds really really nice.

    ReplyDelete
  16. Nu var det länge sen jag hade tid att bloggsurfa och OJ vad jag har missat godsaker hos dig. Ska gå och hämta haklapp och handduk innan jag fortsätter att kolla vad du ställt till med på sista tiden.
    KRAM

    ReplyDelete
  17. Det här vill jag också ha nu, ser SÅ gott ut! :)

    ReplyDelete
  18. Kanongoda! och enkelt och snabbt recept, jag kommer prova dessa brownies igen fast med chili nästa gång, det kommer nog passa lika bra. Grymt fin blogg också, och kanonfina bilder.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Casper! Kul att du gillade den, chili kommer bli toppen! Tusen tack för ditt beröm!

      Delete