Sunday, December 2, 2012

Pepparkaksbulla / Gingerbread Buns

En återkommande favorit på julen, bullar med pepparkaksdeg. Pepparkaksdegen blir så mjuk och god inuti bulldegen! Har ni testat att baka bullar såhär?

This is a favorite for Christmas, buns with gingerbread dough. The gingerbread dough becomes so soft and good inside the bun dough! Have you tried to bake buns like this?


Pepparkaksbulla

7-9 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk salt
1 tsk kardemumma
100 g rumsvarmt smör
1 påse torrjäst (11g)
3 dl mjölk (42°)

500 g pepparkaksdeg
  
Blanda vetemjöl, socker, salt, kardemumma, smör och jäst i en matberedare. Kör det till en smulig massa. Tillsätt mjölken och arbeta samman till en deg.
Ta upp degen på mjölat bakbord och kavla ut den till en rektangel. Kavla pepparkaksdegen till samma storlek och placera degen ovanpå bulldegen. Rulla ihop och skär ca 2 cm skivor. Lägg bullarna på plåt med bakplåtspapper. Täck med en kökshandduk och låt jäsa 1-2h timmar. Pensla bullarna med ägg och strö på pärlsocker. Grädda i 200 grader mitt i ugnen, ca 12-15 minuter.


Gingerbread Buns

7-9 dl flour
1 dl granulated sugar
1 tsp salt
1 tsp cardamom
100 g unsalted butter
1 packet dry yeast (11g)
3 dl milk (42°)

500 g gingerbread dough

Mix flour, sugar, salt, cardamom, butter and yeast in a food processor into a crumbly mixture. Add the milk and work together to form a dough.

Put the dough on floured surface and roll it out into a rectangle. Roll the gingerbread dough into the same size and place the dough on top of the bun dough. Roll up and cut about 2 cm slices. Place buns on baking sheets with parchment paper. Cover with a kitchen towel and let rise for 1-2h hours. Brush the buns with the egg and sprinkle with pearl sugar. Bake at 200 degrees, about 12-15 minutes.

60 comments:

  1. Hej där, mitt i natten!!
    Pepparkaksbulla har jag aldrig testat men det lät både spännande och gott!!!

    kram lisamaja

    ReplyDelete
  2. these look wonderful and so festive

    ReplyDelete
  3. I have never even thought of this idea. It sounds delicious! And it looks so pretty, too. Thanks for sharing this

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you! This is worth a try, they are so delicious!

      Delete
  4. Låter ju hur kul som helst att smaksätta bullarna med pepparkaksdeg. Får se till att det blir lite deg över.

    ReplyDelete
  5. Jag gjorde något liknande häromdagen som jag publicerade på bloggen idag :) Det blev väldigt gott! Dina ser fantastiska ut :)
    http://sandrasmatkrypin.blogspot.se/2012/12/forsta-advent-bjuder-pa-pepparkaksbullar.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Jag var in hos dig och såg dina goda bullar!

      Delete
  6. Vad du överraskar med nya idéer! Ska bli kul att testa!

    ReplyDelete
  7. Vilken rolig kombo! Det måste bli jättegott!

    ReplyDelete
  8. Aldrig sett förut! Men det ser som vanligt farligt gott ut :)

    ReplyDelete
  9. Så smarrigt vännen... vi bakar för fullt här hemma nu också :) 1:a adventskramar till fina dig!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Doftar säkert gott hemma hos er! Kram vännen!

      Delete
  10. Vi har en massa snö och mycket kallt här i Åbo idag, de här bullarna skulle nu ha passat med mitt eftermiddags kaffe som jag har framför mig!:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har hört att ni fått mycket snö! Ha det bra!

      Delete
  11. Vad festlig kombination!Det har jag aldrig testat att baka in degen i bullen...2 i 1 kombination:)

    Tack! det finna hur mycket fint som helst i butikerna nu men man får välja ut sina favoriter. Ha det gott! Kram

    ReplyDelete
  12. Häftiga bullar och så pepparkaksmet! Mums

    ReplyDelete
  13. Gud så spännande bullar, har inte sett liknande! Skulle bra gärna vilja testa något sådant :)

    ReplyDelete
  14. jösses vilka ideèr du får,låter ju riktigt gott,bulle och pepparkaka i ett,yummi

    ReplyDelete
  15. Nämen, vilket rolig idé! Har jag faktiskt aldrig sett. Men låter gott=)

    ReplyDelete
  16. Himmel så påhittigt! Det ser ju galet gott ut. Det bästa i en enda kaka liksom. Mums! Adventskramar från mig!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Erika! Ja, det blir verkligen lyckat! Kram

      Delete
  17. Ibland undrar jag om du inte borde få nån form av nobelpris Katarina!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oj,oj då :) Det var verkligen fint sagt!

      Delete
  18. Åhhh godetid vilken härlig bulla. Vad du är duktig på att komma på : ) adventskram Sofia

    ReplyDelete
  19. Vilken rolig idé! Aldrig tänkt på att man kan rulla in pepparkaksdeg, men det är ju toppen :D

    ReplyDelete
  20. Vad kul att ha med pepparkaksdeg i bullen! Detta måste jag testa!! =) /Emma

    ReplyDelete
  21. Kul ide. Skall jag helt klart testa då jag har en kille här hemma som älskar bullar. Dessutom gillar jag att du skrev pepparkaksbulla. Gillar det ordet, bulla, även om mina vänner påpekar hela tiden, bulle bulle bulle :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Ja, gör dem gärna, de blir så goda! Ja, för mig heter det bulla, finlandssvensk som jag är :)

      Delete
  22. Åh de måste jag prova, spännande:)
    Många kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    ReplyDelete
  23. Så gott! Älskar pepparkakssmak, i allt möjligt nästan ännu mer än i pepparkakorna själva :)

    ReplyDelete
  24. Hallelulja vad gott det här låter!

    ReplyDelete
  25. Det ser helt fantastiskt gott ut! Onskar jag hade sett detta i Fredags - hade en massa vanner over for att baka julkakor och bullar i Lordags och bakade bade pepparkakor och kanelubbar. Men inte som en bakelse som du gjort har!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Camilla! Det här är en kombo som är väldigt god, kanske du kan testa den nästa år?

      Delete
  26. Piparipullia tein viime jouluna ja aion ehdottomasti tehdä näitä myös tänä vuonna! Vastustamattoman herkullisia!:)

    ReplyDelete
  27. Mikään ei ehkä tuoksu paremmalta kuin tuore piparkakku tai pulla, ja mikä neronleimaus on ollut yhdistää nämä kaksi! Tuoksun melkein tuntee nenässään.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Näin on! Tämä yhdistelmä on oikein maukas!

      Delete