Wednesday, November 21, 2012

Butterscotch Gingerbread Cookies

Kakor med smak av pepparkaka och toffee är en god kombination! Söta, sega och knapriga. Kakorna är mitt bidrag till Novemberutmaningen hos Dagmar's Kitchen med temat adventskaka.
Cookies with the taste of gingerbread and butterscotch is a good combination! Sweet, chewy and crunchy. The cookies are my contribution to the November challenge at Dagmar's Kitchen with the theme Advent goodies.


Butterscotch Gingerbread Cookies
15-20 pcs
  
100 g butter
1,5 dl brown sugar
1 small egg
2 tbsp light molasses
3 dl flour
1 tsp baking soda
1-1,5 tbsp gingerbread spice
a pinch of salt
120 g butterscotch morsels

Preheat oven to 175 degrees C. In a bowl, beat butter, sugar, egg and molasses until creamy. Gradually add the dry ingredients and mix until well blended. Stir in morsels. Use an ice cream scoop to scoop the mixture onto baking sheets with parchment paper. Bake for 9-12 minutes or until cookies are lightly browned. Let cool.



Butterscotch Pepparkakor
15-20 st

100 g smör
1,5 dl farinsocker
1 litet ägg
2 msk ljus sirap
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1-1,5 msk pepparkakskrydda
en nypa salt
120 g butterscotch bitar

Värm ugnen till 175 grader C. I en skål vispa smör, socker, ägg och sirap tills krämigt. Tillsätt de torra ingredienserna och blanda väl. Rör i butterscotch/toffee. Använd en glasskopa för att klicka smeten på en bakplåtspappersklädd plåt. Baka i 9-12 minuter eller tills kakorna är lätt bruna. Låt svalna.

34 comments:

  1. Hej Katarina! Vilken härlig recept kan nästan lukta julen redan! Uhm jag också saknar en riktigt bra recept på julkakor, jag behöver något nytt inspiration. Tack! och Kram :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Tack. Doften får en att längta till jul! Kram

      Delete
  2. Replies
    1. Thanks Tessa! I can't seem to be able to comment on your blog?

      Delete
  3. Jag älskar när kakorna blir lite, så där sega. Mmm.

    ReplyDelete
  4. Mums, gjorde kolakakor med pepparkakskrydda häromdagen kram Diana

    ReplyDelete
  5. I bet they taste yummy!Have a lovely day,dear!

    ReplyDelete
  6. Åh, så goda de ser ut!! Gissa om jag blev sugen nu! Tack för bidraget till utmaningen och ha en fortsatt fin dag (eller kväll borde det vara hos dig...)! Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Sonja! Ja, kväll är det här :) Kram

      Delete
  7. Det här blir nåt att prova, är inne i en bakperiod just nu, så tack för att du delar med dig av alla fantastiska recept!!!

    /Marina

    ReplyDelete
  8. Härligt nu när man äntligen "får" använda pepparkakskryddor!

    ReplyDelete
  9. åh så gott,dessa skulle ja så älska

    ReplyDelete
  10. Tänk att det finns så många olika sätt att använda pepparkakskryddorna! Gott! Kram Sara

    ReplyDelete
  11. Kan det bli en godare kombo frågar jag mig själv...? Yummie!

    ReplyDelete
  12. Det här är en julkaka som jag måste testa att baka. Receptet sparar jag i min julmapp:) Kram

    ReplyDelete
  13. Ååh de här såg så goda ut :) Vad otroligt gott det låter med kombinationen av pepparkaka och tofee - måste prova dessa!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Johanna! Ja, kombinationen funkar, mycket goda cookies!

      Delete
  14. Vad sugen jag blev nu! :D Premiär-åt pepparkakor i veckan och nu är jag sugen på allt med pepparkakskryddor i, haha! Blir så varje år av någon anledning, sen tröttnar jag lagom till juldagen typ ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, så brukar det bli! Jag har också använt mig av pepparkakskryddor i olika saker redan :)

      Delete
  15. mmmm, dessa måste jag ha i mitt julbak :) Mvh / Stephanie @ http://www.mondoblog.se/vitlokochenpralin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack!! Roligt om du också gillar dessa, de är så goda!

      Delete