Monday, June 11, 2012

Hummus

Hummus är gott att ha till falafel, i pitabröd, dippa grönsaker i eller bara helt enkelt på smörgåsen. Och så är det proteinrikt dessutom.

Hummus is good to eat with falafel, pita bread, dip vegetables in it or just simply on the sandwich. And it is rich in protein as well.


Hummus

2 burkar kikärter
4 msk tahini
2 vitlöksklyftor
citronsaft av en citron
3 msk olivolja
salt
peppar
        
Blanda alla ingredienser i en blender till en slät massa. Tillsätt olja om smeten känns för tjock. Salta och peppra. Låt stå i kylen några timmar eller över natten innan servering. Dekorera med olivolja, kikärter och paprikakrydda.

 

Hummus

2 cans chickpeas
4 tbsp tahini
2 garlic cloves
lemon juice from one lemon
3 tbsp olive oil
salt
pepper
        
Mix all ingredients in a blender to a smooth paste. Add oil if mixture seems too thick. Add salt and pepper. Let stand in refrigerator several hours or overnight before serving. Garnish with olive oil, chickpeas and paprika.

34 comments:

  1. Hummus är hur gott som helst. Det bästa är ju att det är så enkelt att göra själv! Ha det gott kram/Emma

    ReplyDelete
  2. Hummus är såå gott! Det har funnits perioder i mitt liv då jag nästan varit beroende av det :)

    ReplyDelete
  3. I LOVE hummus, yours looks so enticing!

    ReplyDelete
  4. Älskar också detta!
    Kul med dina publicerade bilder i förra inlägget:-) Förstår att det måste vara en särskild känsla att se sina foton i print!

    ReplyDelete
  5. Tasteful and healthy!What's more to ask?Kisses!

    ReplyDelete
  6. Hummus är underbart gott. Har alltid köpt färdig, nu är det dax att göta en egen. Tack för tipset!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det skall du göra, för det är väldigt lätt att göra och gott!

      Delete
  7. Hummus är bara så gott! Det var på tok för länge sedan jag åt det sist, måste ta och göra lite snart :)

    ReplyDelete
  8. I am also a big fan of hummus! Your hummus looks very appetizing!

    ReplyDelete
  9. I just love Hummus Katarina it;s so convenient and delicious!

    ReplyDelete
  10. Åh, hummus! Min granne från Libanon gör en hummus som är underbar. Jag har försökt komma i närheten av den men det går inte. Jag kanske ska prova ditt recept? Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, du kan prova mitt recept, men jag tror att ingen hummus slår din grannes :) Kram

      Delete
  11. Hummus är galet gott. Vi brukar dela pitabröd och skära trianglar av dem, ringla över olivolja och flingsalt, in i ugnen och rosta dem lätt. Sen skopar man upp hummus med dem. Yum!

    ReplyDelete
  12. Ååh, jag som ääälskar hummus!

    ReplyDelete
  13. Hummus är grymt! Jag brukar dela in mitt liv i: före jag upptäckte hummus och efter jag upptäckte hummus. ;)

    ReplyDelete
  14. Hummus är så gott! Men jag tycker aldrig lyckas med min. Vet inte vad jag gör för fel. Även köpt tahini och haft i. Hur svårt kan det vara...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har också testat olika varianter, men den här är både enkel att laga och god!

      Delete
  15. Mums, jag ÄLSKAR hummus, och det är ju ett stort plus att det är så hälsosamt också, med massor goda proteiner <3

    ReplyDelete
  16. som godis! nästan iallafall! Väldigt gått att variera med cremefraiche+soltorkad tomat, salvia+citron eller koriander+lime också! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, ja, nästan :) Ja, man kan bra variera smaksättning.

      Delete