Wednesday, May 16, 2012

White Chocolate Chip-Macadamia Cookies


Cookies med choklad är en stor favorit. Subway har en cookie med vit choklad och macadamia nötter som är verkligen goda. Varför inte baka sådana hemma? Enkelt och så gott. Svårt att låta bli att äta :)

Cookies with chocolate is a big favorite. Subway has a cookie with white chocolate and macadamia nuts that are really goodWhy not bake these at home? Easy and so delicious. Hard not to eat :)


Vit Choklad-Macadamia Cookies

125 g smör, mjukt
1,25 dl strösocker
1,25 dl farin socker
1 ägg
3,5 dl vetemjöl
0,5 tsk salt (valfritt)
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
0,5 msk vaniljsocker
100 g vit choklad
100 g macadamia nötter

Rör smör och socker till en krämig smet. Tillsätt ägget och rör om ordentligt. Blanda och rör ner resten av ingredienserna. Häll ner chokladbitarna och nötterna och rör runt. Rulla ca 35 bollar av smeten och lägg på bakplåtsppapper, platta ut dem en aning.  Lämna utrymme mellan kexen för de växer i ugnen. Grädda i 175 grader ca 10-13 minuter. Kexen skall vara sega i mitten och knapriga i kanten.


White Chocolate Chip-Macadamia Cookies

125 g butter, soft
1,25 dl sugar
1,25 dl brown sugar
1 egg
3,5 dl flour
0,5 tsp salt, optional
0,5 tsp baking powder
0,5 tsp bicarbonate
0,5 tbsp vanilla sugar
100 g white chocolate chips
100 g macadamia nuts

Beat butter and sugar into a creamy batter. Add egg and stir well. Mix and stir in remaining ingredients. Add the chocolate pieces and nuts and stir. Roll 35 balls of dough and place on parchment paper, flatten them slightly. Leave space between the cookies for they will grow in the oven. Bake at 175 degrees for 10-13 minutes. The cookies will be chewy in the middle and the edges crunchy.

36 comments:

  1. Jag kan inte baka cookies så ofta för jo, det är svårt att låta bli att äta för många. ;) De här ser jättegoda ut, macadamianötter är ju så goda! Förresten, macadamianötterna har bytts ut mot mörk choklad i receptet på svenska, gott nog det också förstås. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för att du märkte det, och nu är det ändrat :) Tack!!

      Delete
  2. Åh, du gör så mycket goda och roliga kakor. Jag får nog ta en dag och kolla igenom alla dina kakrecept och välja vad jag ska baka. Det är ju roligare att göra något som alla inte gör till vardags!

    ReplyDelete
  3. Jag ÄLSKAR subways macadamiacookies, är ditt recept väldigt likt i smaken? Gooooooott!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det tycker jag nog att de är :)

      Delete
  4. jag älskar sådana kakor och har letat efter recept. tusen tack!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Roligt om du har användning av receptet :)

      Delete
  5. Min underbara kusin är tokig i maccadamainötter. Något för henne, detta recept! Jag printar ut det till henne direkt! Tack! Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi får hoppas att hon gillar det här receptet! Kram

      Delete
  6. Yum! They look wonderful.

    ReplyDelete
  7. Småkakor är helt livsfarliga, man kan ju inte sluta tugga i sej av dom:) Och kakan med oreos och marshmallows i förra inlägget, herreminskapare vilken ljuvlig frestelse!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, så är det precis :) Tack, tack!

      Delete
  8. Detta ska jag testa framöver, tack fina du för alla trevliga recept på din fina blogg kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla Amy för dina uppmuntrande ord! Kram

      Delete
  9. ja älskar macadamianötter,himla gott.brukar dragera dem med choklad,och lite kryddor.farligt gott blir de.

    ReplyDelete
  10. Åh fy fasen vad goda de ser ut- och då gillar jag inte ens vit choklad!

    ReplyDelete
  11. Snuskigt goda kakor!
    Jag tycker dock att de blev väl krispiga efter 13 minuter (kanske min ugn) och lite för små för att vara cookies, så nästa gång ska jag grädda i 11-12 min och göra kanske 25-30 stycken av degen.
    Tack så mycket för detta recept, har letat efter något liknande länge!
    /Anna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det har säkert med ugnen att göra, men jag har ibland också gräddat dem en aning kortare tid! Så jag skall nog ändra det i instruktionerna. Tack och roligt att du gillade dem!

      Delete
  12. Blir dom rinniga? För när jag har gjort cookies så rinner dom ut till en enda smet! :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, inte rinniga! Smeten skall vara ganska "kompakt", man kan lägga till lite mjöl om smeten känns lös.

      Delete
  13. Hej! Ska man använda smält smör eller rumsvarmt smör i receptet?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Daniella! Smöret skall vara rumsvarmt. Tack att du frågade, jag skall ändra det i receptet också. Lycka till!

      Delete
  14. Hej! Ska man använda smält smör eller rumsvarmt smör i receptet?

    ReplyDelete
  15. Hej!! Ser fantastiska ut!! Osaltade eller saltade nötter? Vad brukar du använda? Jätte tacksam för svar! /Anne

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack så mycket! Jag tycker om att använda saltade nötter, men det är en smaksak. Ta dem du gillar mer :)

      Delete
  16. Gjorde nyss dessa fast med tranbär, finns bild på dem samt länk till din blogg. Godaste kakorna jag någonsin gjort!

    ReplyDelete
  17. Hej, mina blev lite hårda, inte så där mjuka i mitten som de skulle vara, vad kan jag ha gjort för fel? Jag är en väldigt ovan bakare så har ingen aning, men skulle väldigt gärna testa igen, då det inte var nå fel på smaken, men jag saknade den mjuka mitten. Jag gjorde ganska så många så fick det till tre plåtar och testade då olika tider för att se om det blev någon skillnad, men de blev hårda/knapriga allihop.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej. Troligen har de varit för länge i ugnen. Om du gör dem igen, så ha dem kortare tid i ugnen, för de hårdnar efter att man tagit dem från ugnen. Oftast är de färdiga när de börjar få lite färg i kanterna. Lycka till!

      Delete