Tuesday, May 29, 2012

Rabarberpaj / Rhubarb Pie

Att hitta rabarber i affären i Singapore gör mig glad. Det gör att jag kan baka denna goda paj, som jag lärt mig av mamma. Den påminner om sommar och sol. Nu har jag ju värme året runt, men pajen tillför ändå en varm känsla och fina minnen. Och så är den så där förbaskat god. Ät den med vaniljglass och lyckan är ett faktum!

To find rhubarb at the store in Singapore makes me happy. It gives me the chance to bake this good pie, which I learned from Mom. It reminds me of summer and sun. Now I have heat all year round, but the pie still brings a warm feeling and good memories. And it is really so good. Eat it with vanilla ice cream and happiness is a fact!



Rabarberpaj

100 g smör
0,75 dl socker
1 ägg
2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 tsk bakpulver

300 g rabarber
1 dl socker

Vispa smör och socker. Tillsätt ägget och de torra ingredienserna. Tryck ut blandningen i en pajform (diameter 27 - 30 cm).

Sjud rabarber och socker i en kastrull tills rabarbern är mjuk. Fyll pajskalet med rabarberkompotten och grädda i 200 grader i ca 25 minuter.



Rhubarb Pie

100 g butter
0,75 dl sugar
1 egg
2 dl flour
1 dl oatmeal
1 tsp baking powder

300 g rhubarb
1 dl sugar

Beat butter and sugar. Add the egg and dry ingredients. Press the mixture into a pie dish (diameter 27 - 30 cm).
Simmer rhubarb and sugar in a saucepan until the rhubarb is soft. Fill the crust with the filling and bake at 200 degrees for about 25 minutes.

34 comments:

  1. Mina rabarber har inte riktigt kommit upp än, men jag längtar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag förstår din längtan, men snart så :)

      Delete
  2. Vad roligt att du fått tag på rabarber! De hör ju absolut försommaren till, så förstår bra att det ger lite extra sommarkänsla att baka och äta rabarberpaj. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, blev mycket glad att hitta rabarber :)

      Delete
  3. Åh vad gott, rabarber är så gott i paj!

    ReplyDelete
  4. sv: ja eller hur, det tyckte jag också :) Dom rekommenderas verkligen om du är sugen på att baka cupcakes :)

    ReplyDelete
  5. That looks great! I adore rhubarb. I grew up with it growing in my back yard when I was a kid. My mom used to bake with it all the time. I could definitely go for a slice right about now. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Julie! I'm a big fan of rhubarb as well!

      Delete
  6. Här råder det oxå rabarberfeber! Great minds think alike. ;)

    ReplyDelete
  7. Har hur mycket rabarber som helst i trädgården så jag förstår din lycka när du hittar det;) Den här kakan måste jag testa.
    Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh, om jag också hade egna rabarberbuskar! Kram

      Delete
  8. Kul att du hittade det därborta tycker jag... en smak av hemma :)
    Kram!

    ReplyDelete
  9. To me it's so fun that certain foods can bring you instantly back in time. Rhubarb reminds me of my mom too and long summer days that seemed to never end. Wish I had a piece of your yummy pie right now, it would be even better to sit down with you and have a piece along with a cup of tea!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, that would have been nice to chat and eat some lovely pie!

      Delete
  10. To me it's so fun that certain foods can bring you instantly back in time. Rhubarb reminds me of my mom too and long summer days that seemed to never end. Wish I had a piece of your yummy pie right now, it would be even better to sit down with you and have a piece along with a cup of tea!

    ReplyDelete
  11. Jag kan tänka mig att det inte alltid är så lätt att få tag i rabarber i alla länder. Då gäller det att passa på. Himmel, jag har fortfarande kvar rabarber i frysen från förra årets skörd... Mera saft tror jag... Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stämmer! Saft på rabarber är ju också gott! Kram

      Delete
  12. ÅH jag förstår lyckan att hitta rabarber i en butik sådär på andra sidan jorden! :D Hoppas pajen blev god!

    ReplyDelete
  13. Mmm Rabarberpaj så gott det är!
    Ha en bra dag
    //v

    ReplyDelete
  14. Haha, rabarber i Singapore? Vad kul att du hittade några :D Pajen ser helt fantastisk ut, jag ÄLSKAR rabarber!

    ReplyDelete