Friday, May 25, 2012

French Sourdough Waffles

Nu har jag köpt ett våffeljärn, jeij :) Och först ut är ett recept på surdegsvåfflor. Receptet kommer från Brödpassion. Mycket goda, och egentligen räcker det att pudra dem med florsocker, men sylt till blir också gott.

Now I have bought a waffle ironjeij :) And first up is a recipe for sourdough waffles.The recipe comes from BrödpassionVery good, and really it is sufficient to sprinkle them with icing sugar, but jam is good too.



Franska surdegsvåfflor

300 g vetemjöl
5 g havssalt
60 g socker
150 g ägg (3st)
200-300 g bubblande frisk surdeg
5 dl ljummen mjölk
100 g osaltat smör, smält
1 vaniljstång, bara frön

Blanda mjöl, salt, vaniljfrön, socker och ägg i en skål. Vispa och häll i lite ljummen mjölk i gången tills du ha en slät smet. Vispa i surdegen och sist det smälta smöret. Täck smeten med en kökshandduk och låt jäsa 4-5 timmar i rumstemperatur. Stek i våffeljärn.


French Sourdough  Waffles

300 g plain flour
5 g salt
60 g sugar
150 g egg (3pcs)
200-300 g bubbling fresh sourdough
5 dl lukewarm milk
100 g unsalted butter, melted
1 vanilla pod, seeds only

Mix flour, salt, vanilla seeds, sugar and eggs in a bowl. Whisk and pour in a little lukewarm milk at a time until you have a smooth batter. Whisk in the sourdough and finally the melted butter. Cover the batter with a kitchen towel and let rise for 4-5 hours at room temperature. Bake in waffle iron.

13 comments:

  1. Har också ett sådant våffeljärn, blir himla gott med lite tjockare våfflor, Sebastiens recept har jag ännu inte testat, bara Leilas Belgiska våfflor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jag gillar också att det är tjockare!

      Delete
  2. Mums, skulle vilja ha ett järn för belgiska våfflor! Är ju något speciellt med dom!
    sv: Ja visst är nordiska jordgubbar de bästa, söta och goda!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, visst är det något extra med belgiska våfflor!

      Delete
  3. vet du hur ofta ja velat göra dessa.åh vill oxå ha våffeljärn.
    lite avis är ja allt.ehheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det tog sin tid för mig också att införskaffa ett :)

      Delete
  4. Jag instämmer i den lilla beundrarkören du fått till här ovan - jag vill också ha ett våffeljärn att göra belgiska våfflor i! Det är ju så fruktansvärt gott! Och ditt franska surdegsalternativ ser inte ut att gå av för hackor heller! Yum <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Ja, jag är riktigt nöjd med våffeljärnet!

      Delete
  5. Surdegsvåfflor wow! Det måste jag också pröva

    ReplyDelete
  6. Den måste ha varit otroligt god :) Ha en härlig lördag kram Diana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, mumsmums :) Ha en fin lördag du också! Kram

      Delete
  7. Mums mums för våfflor, belgiska har jag inte gjort hemma själv... Önskar dig en fortsatt fin helg, kram!

    ReplyDelete