Friday, March 9, 2012

Licorice-Lemon Cookies

Som många vet passar citron och lakrits perfekt ihop. I dessa cookies kommer båda smakerna till sin rätta. Gillar du lakrits och citron så skall du definitivt baka dessa. Mums!

As many of you know, lemon and licorice is a perfect combo. These cookies gives the best of both flavors. If you like licorice and lemon you have to bake these. Yum!


Lakrits-citronkex

2,5 dl mjöl
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bikarbonat
1 msk sirap
100 g smör
citronskal av en halv citron
turkisk pepper karameller, krossade

Blanda de torra ingredienserna och blanda sedan i citronskal, karameller, sirap och det rumsvarma smöret. Forma till bollar och platta ut dem en aning. Grädda i 175 grader ca 10 minuter.


Licorice-Lemon Cookies

2,5 dl flour
1 dl sugar
1 tsp vanilla
1 tsp baking soda
1 tbsp syrup
100 g butter
lemon peel of half a lemon
turkish pepper candy, crushed

Mix the dry ingredients and then mix in the lemon zest, candies, syrup and the room-temperature butter. Shape into balls and flatten them slightly. Bake at 175 degrees about 10 minutes.

32 comments:

  1. Dessa ska jag baka när jag kommer hem från tjänsteresan. Saknar mitt kök, så baka står högt på listan.

    Får du tag på turkisk peppar hos dig? Eller är det specialimoprt? ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) Ja, de här är väldigt goda! Turkisk peppar får man faktiskt här :)

      Delete
  2. Gott det låter!
    Vad är baksoda? Vanligt bakpulver i Sverige eller?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Jag menar ju bikarbonat :) Ändrade det i receptet, tack!

      Delete
  3. Det vattnas i min mun när jag läser om dessa kakor, mums!

    Kram Malin

    ReplyDelete
  4. Så goda de ser ut! Har fortfarande inte testat den kombinationen, men det måste jag ju göra så goda som de ser ut! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Ja det här är värda att testas :)

      Delete
  5. Förresten, en helt annan fråga: Upplever du att det finns en matbloggs-community i Singapore? Träffade en tjej därifrån igår och vi kom att diskutera ämnet, och du är den enda jag vet som kan ha insikt i frågan. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, här finns en ganska bred matbloggs-community, och jag följer några Singaporeanska matbloggar!

      Delete
  6. OJ jättegott med lakrits o citron...mmmm!
    //V

    ReplyDelete
  7. I have never tried licorice and lemon, I must h1ave had my head in the sand, to me this is a very unique combination but looks wonderful

    ReplyDelete
  8. åh dem här ser ju jättegoda,ja provade faktiskt en gång och gjorde citron/lakrits kakor men de blev inte alls goda men dina ser ju supergoda ut

    ReplyDelete
  9. Ser goda ut och jag gillar kombon lakrits/citron! Trevlig helg önskar jag dig, kram!

    ReplyDelete
  10. Älskar allt med lakrtis, mums!

    ReplyDelete
  11. Hmmm... ska jag ha i en hel påse Turkisk peber...? :-O

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det kan du :) Du väljer helt själv enligt smak och tycke!

      Delete
  12. Å gud vad gott! Detta blir till att baka en dag, jag älskar denna smakkombinationen!

    ReplyDelete
  13. Så spännande! Citron och lakrits är en bra mix.Så finurligt!

    ReplyDelete