Thursday, March 15, 2012

Brie-Mustard Tart

This tart is really tasty with mustard and brie. The crust is made with quark and egg, no butter is used. A tart I will make soon again.

Paj med senap och brie passar mycket bra ihop. Pajbotten är gjord på kvarg och ägg och inget fett har använts. En paj jag kommer göra snart igen.


Brie-Mustard Tart

Crust
250 g quark
1 egg
1,5 dl flour
0,5 dl oatmeal
1 tsp baking powder

Filling
1 dl milk
2 eggs
1 clove garlic, crushed
1 tbsp mustard
50 g cheddar cheese, grated
2 ripe tomatoes, sliced
125 g brie, thinly sliced
salt
pepper

Mix all the ingredients for the crust and press into a pie dish. Prebake at 200 degrees for 10 minutes. Beat together the milk, eggs and garlic and season to taste. Spread the mustard over the crust and sprinkle with cheddar cheese. Arrange the tomatoes and brie on top and pour over the egg mixture. Bake for 30 minutes, until set and golden. Drizzle some herb oil over the tart.


Brie-Senap Paj

botten
250 g kvarg
1 ägg
1,5 dl vetemjöl
0,5 dl havregryn
1 tsk bakpulver

fyllning
1 dl mjölk
2 ägg
1 vitlöksklyfta, krossad
1 msk senap
50 g cheddarost, riven
2 mogna tomater, skivade
125 g brie, tunt skivad
salt
peppar

Blanda alla ingredienserna till bottnet och tryck i en pajform. Förgrädda bottnet på 200 grader i 10 minuter. Vispa ihop mjölk, ägg och vitlök och krydda efter smak. Bred senap på pajbottnet och strö med cheddarost. Placera tomater och brieost ovanpå och häll över äggsmeten. Grädda i 30 minuter, tills fyllningen stelnat och gyllene. Ringla lite örtolja över pajen.

28 comments:

  1. Mmmmums, Det där ser och låter riktigt gott ut!

    ReplyDelete
  2. Oikein hyvältä näyttää!:)

    ReplyDelete
  3. Jag har gjort en med brie och mango chutney, gott det också!

    Kram Malin

    ReplyDelete
  4. Bra pajbotten, den måste jag komma ihåg att testa vid nästa pajbak!

    ReplyDelete
  5. Aldrig gjort paj med brie, men det ser jättegott ut.

    Ha en fin och härlig dag!
    KRAM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Brie passade förvånansvärt bra i paj. Kram

      Delete
  6. Så gott det låter mmm jag älskar brie! Men hur blir smaken med senapen i...? Lite nyfiken är jag allt! Använder du lättkvarg eller den feta? Här har vi 15% och 34%. Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tyckte att senapen gjorde pajen snäppet godare, passade verkligen i denna paj. Jag använde en mild senap och mängden är ganska liten, men man kan prova sig fram! Jag använde vanlig kvarg, men jag tror inte fetthalten var 34%. 15% blir nog bra :) Kram

      Delete
    2. Jag skrev fel! Crème fraîche har den fetthalten, kvarg har 1% och 10%! Kan man använda 1% eller blir det för fettfattigt?

      Delete
    3. Jag skull nog säga att 1% blir bra! Kram

      Delete
  7. This sounds wonderful. I am intrigued by the use of quark in the crust. I hope you have a great day. Blessings...Mary

    ReplyDelete
    Replies
    1. The crust gets soft and airy with quark in it! Have a great day Mary!

      Delete
  8. Mums vad god den ser ut! Är kvarg samma som kesella eller?

    ReplyDelete
  9. Himmel och plättar vilken paj! Jag ääälskar senap och jag ääälskar brie! Denna ska jag göra snarast! Kram och tack för härligt recept!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Erika! Hoppas du gillar den :) Kram

      Delete
  10. I have made your tasty tart & it tasted fabulous! I loved every flavour in here a lot! :)
    MMMMM,..thanks again!

    ReplyDelete