En god vardagsmat är makaronilåda, en maträtt som jag växt upp med. Själv lagar jag inte så ofta makaronilåda, men när jag väl gör det undrar jag varför jag inte lagar den oftare :) Den här lådan kallar jag gratäng då jag använt sojagrädde istället för äggstanning. Den blir krämig och god. 

A good everyday food is macaroni casserole, a dish I grew up with.  I do not so often make macaroni casserole, but when I do it, I wonder why I don't cook it more often :) This dish I call gratin because I used soy cream instead of eggs and milk. It is creamy and delicious.


Makaronigratäng

5-6 dl kokt makaroni
2 dl kokta bruna linser
1 morot, riven
15 cm zucchini, riven
1 röd lök, riven
8 st soltorkade tomater i olja, hackade
2 tsk oregano
0.5 tsk salt
1/4 tsk paprikapulver
1/4 tsk vitlökspulver
3 dl grädde (soja, havre)
tomatskivor

Stek morot, zucchini och lök i en oljad stekpanna ca 5 minuter. Ha i kryddorna. Blanda makaroni, linser, morotsblandningen och soltorkad tomat i en ugnsfast form. Häll på grädde och toppa med tomatskivor. Grädda i 175 C grader i ca 40 minuter. 



Macaroni Gratin

5-6 dl cooked macaroni
2 dl cooked brown lentils
1 carrot, grated
15 cm zucchini, grated
1 red onion, grated
8 pieces sun-dried tomatoes in oil, chopped
2 tsp oregano
0.5 tsp salt
1/4 tsp paprika
1/4 teaspoon garlic powder
3 dl cream (soy, oat)
tomato slices

Fry the carrot, zucchini and onion in an oiled pan for about 5 minutes. Add the spices. Mix macaroni, lentils, carrot mixture and sun-dried tomatoes in an ovenproof dish. Pour in the cream and top with tomato slices. Bake at 175 degrees C for about 40 minutes.