Jag har flera olika recept på ostpajer här på bloggen, men nytt för idag är pajdegen. Nu minns jag inte var jag hittade receptet, men om något känner med sig att den sett det hos någon annan bloggare eller är det kanske just du som läser här är som är uppfinnaren till detta recept så säg gärna till så länkar jag till dig. Jag brukar vanligen göra denna deg till paj, men jag gillar den här också väldigt mycket. Kvarg gör att degen blir saftig och inte alls torr. När jag gör ostpaj väljer jag starka och smakrika ostar och blandar dem, jag använder alltså flera olika ostar i en paj. Jättegott och servera gärna något fräscht grönt vid sidan om.

I have several recipes for cheese pies here on the blog, but new for today's pie is the dough. Now I do not remember where I found the recipe, but if you have seen this recipe somewhere or maybe one of my readers is the inventor of this recipe, so please tell me and I'll link to you. I tend to usually make this dough when making pie, but I really liked this one too. Quark makes the dough moist and not dry and crumbly. When I make cheese pie I choose strong and flavorful cheeses and mix them together. Serve the pie with fresh greens on the side.


Krämig Ostpaj

pajdeg: 
1,5 dl mandelmjöl 
2 msk kokosmjöl 
0,5 msk fiberhusk 
1 nypa salt 
1 ägg 
1 dl fullfet kvarg

fyllning:
2 ägg
1,5 dl grädde
150 g riven ost
1/4 tsk salt

För pajskalet blanda ihop alla ingredienser i en skål. Låt stå 5 minuter. Tryck degen i en pajform med löstagbar kant. Förgrädda pajskalet i 175 C graders ugn i 10 minuter. 

Blanda alla ingredienser till fyllningen och häll i det förgräddade pajskalet. Ev. kan man toppa med t.ex. tomatskivor. Grädda pajen i ca 30 minuter.


Creamy Cheese Pie

crust:
1.5 dl almond flour
2 tbsp coconut flour
0.5 tbsp Fiberhusk
1 pinch of salt
1 egg
1 dl quark

filling:
2 eggs
1.5 dl heavy cream
150 g grated cheese
1/4 tsp salt

For pie crust mix together all ingredients in a bowl. Let sit for 5 minutes. Press the dough into a baking dish with removable rim. Pre-bake the crust in 175 degrees C oven for 10 minutes.

Mix all ingredients for the filling and pour into the pre-baked pie crust. Eventually you can top with eg tomato slices. Bake the pie for about 30 minutes.