Jag hittade en, ny för mig, salsa i butiken från Santa Maria med smak av mango och papaya. Och den är jättegod, så fräsch och somrig. Jag blandade salsan i denna soppa av röda linser och det blev så gott. Jag har flera idéer hur och till vad jag skall använda den. Gillar du sött och salt/hetta ihop? 

I found one, new to me, salsa in the store from Santa Maria with taste of mango and papaya. And it is delicious, so fresh and summery. I mixed the salsa in this soup of red lentils and it got so good. I have several ideas how and to what to use it. Do you like sweet and salty / heat together?


Röd Linssoppa med Mango Papaya Salsa

1 msk olja
1 rödlök, hackad
1 vitlöksklyfta, hackad
3 dl röda linser, sköljda
6 dl vegetarisk buljong
2,5 dl tomatsås
0,5 tsk paprika
1/4 tsk ingefära
salt
svartpeppar
1 msk eller mer mango-papaya salsa

Skala och hacka lök och vitlök. Värm en kastrull och tillsätt olja, lök och vitlök. Stek i en minut. Tillsätt resten av ingredienserna och låt sjuda i 20-25 minuter. Vid behov tillsätt mer buljong. Blanda till sist i salsan och smaka av.



Red Lentil Soup with Mango Papaya Salsa

0.5 tbsp coconut oil
1 small red onion, chopped
1 garlic clove, chopped
3 dl red lentils, rinsed
6 dl vegetable broth
2.5 dl tomato sauce
0.5 tsp paprika
1/4 tsp ginger
salt
black pepper
1 tbsp or more mango-papaya salsa

Peel and chop the onion and garlic. Heat a pan and add oil, onion and garlic. Stir-fry for a minute. Add the rest of the ingredients and let simmer for 20 minutes. If necessary, add more broth. Finally mix in the salsa and add more spices if needed.