Jag minns när jag som barn gjorde chokladbollar. Det var enkelt och gick snabbt att göra då man blev sötsugen. Jag minns att jag som barn rullade dem i krossade cornflakes eller i pärlsocker. Nu var det väldigt länge sedan gjort dessa bollar. Denna gång rullade jag dem i strössel med smak av kaffe. Mums!

I remember when, as a child, I made chocolate balls. It was easy and quick to make when you had sugar cravings. I remember that as a child, I rolled them in crushed cornflakes or in pearl sugar. Now I have made them again. This time I rolled them in sprinkles with a taste of coffee. Yum!



Choklad & Kaffebollar

100 g smör, rumsvarmt
1 dl florsocker
1 msk kaffe, kallt
2 msk kakao
en nypa salt
3 dl havregryn

Vispa smör och florsocker till en jämn smet. Blanda i kaffe, kakao och salt. Tillsätt havregryn och vispa till en jämn smet. Rulla smeten till bollar. Rulla bollarna i (kaffe) -strössel eller pärlsocker. Förvara bollarna i kylskåp.



Chocolate & Coffee Balls

100 g butter, soft
1 dl icing sugar
1 tbsp coffee, cold
2 tbsp cocoa
a pinch of salt
3 dl oatmeal

Beat butter and icing sugar until smooth. Mix in coffee, cocoa and salt. Add oatmeal and whisk until smooth. Roll the batter into balls. Roll the balls in (coffee) -sprinkles or pearl sugar. Store the balls in the fridge.