Jag har faktiskt aldrig gjort ärtsoppa på frysta ärtor, ända tills nu. Jag tyckte soppan blev mycket god, godare än jag hade förväntat mig. Vanligen gör jag ärtsoppa på torkade ärtor, men den tar lite längre tid att laga, så då är den här soppan ett bra alternativ. 

I've actually never made pea soup on frozen peas until now. I thought the soup was very good, better than I had expected. Usually I make pea soup of dried peas, but it takes a little longer to cook, so this soup is a good option.


Enkel Ärtsoppa

6 dl vatten
600 g frysta gröna ärtor
1 röd lök, hackad
1 buljongtärning
1 dl sojagrädde
salt
peppar

Koka upp vatten i en kastrull. Lägg i de frysta ärtorna, löken och buljongtärningen. Låt det koka under lock ca 5 min. Mixa soppan slät med en stavmixer. Tillsätt grädde och salta och peppar vid behov. 



Simple Pea Soup

6 dl water
600 g frozen green peas
1 red onion, chopped
1 stock cube
1 dl soy cream
salt
pepper

Boil water in a saucepan. Add the frozen peas, onion and stock cube. Let it cook with the lid on for about 5 minutes. Mix the soup with a hand blender. Add cream and salt and pepper if necessary.