Potatisgratäng har alltid varit en favorit och jag har ätit mycket av det i min barndom. Mammas och pappas potatisgratäng är så god. Själv gör jag den inte så ofta, men nu när jag hade rotfrukter hemma blev jag sugen på en gratäng. Denna innehåller inte potatis, men är lika god ändå. Krämigt gott!

Potato gratin has always been a favorite and I have eaten a lot of it in my childhood. Mom's and Dad's potato gratin is so good. Myself I don't make it so often, but now when I had root vegetables at home, I was craving a gratin. This does not include potatoes, but is equally good. Creamy delicious!


Krämig rotfruktsgratäng

400 g rotfrukter (morot, palsternacka, kålrabbi)
1 röd lök, hackad fint
2,5 dl grädde
1 nypa muskotnöt
salt
peppar
riven ost

Skär rotfrukterna i strimlor. Blanda alla ingredienser i en skål. Häll sedan över i en ugnsform och toppa med riven ost. Grädda i 200 C i ca 1h. 



Creamy Root Vegetable Casserole

400 g root vegetables (carrots, parsnips, kohlrabi)
1 red onion, chopped finely
2.5 dl cream
1 pinch nutmeg
salt
pepper
grated cheese

Cut the vegetables into strips. Mix all ingredients in a bowl. Pour into a baking dish and top with grated cheese. Bake at 200 C for 1h.