Lucumapulver fås ur en en tropisk frukt som växer i Sydamerika och pulvret har en naturligt söt smak, som inte höjer blodsockernivåerna och är därmed också användbar för diabetiker.  Lucumapulvret som jag använder här har jag fått av svärmor och jag har redan länge velat testa det. Man kan ha pulvret i smoothies, chiapudding, i yoghurt, i granola, ja lite varsomhelst :) Jag gjorde en varm choklad och tillsatte pulvret. Även om lucuma är sött i sig så ville jag ha lite mer sötma så jag tillsatte några droppar vaniljstevia. 

Lucuma powder is obtained from a tropical fruit that grows in South America and the powder has a naturally sweet taste that does not raise blood sugar levels and is thus also useful for diabetics. The lucuma powder I use I got from my mother in law and I have wanted to try it out for a long time. You can add the powder in smoothies, chia pudding, in yogurt, in granola, yes a little anywhere :) I made a hot chocolate and added the powder. Although lucuma is sweet in itself, I wanted to have a little more sweetness so I added a few drops of vanilla stevia.



Lucuma Hot Chocolate

2 dl almond milk
1 tbsp lucuma powder
1 tbsp cocoa powder 
5 drops vanilla stevia (NuNaturals)

Whisk all the ingredients in a pan. Heat up and and pour into a cup.



Lucuma Varm Choklad 

2 dl mandelmjölk 
1 msk Lucuma pulver
1 msk kakaopulver
5 droppar vanilj stevia (NuNaturals)

Vispa alla ingredienser i en kastrull. Värm upp och och häll i en kopp.