Tuesday, April 21, 2015

Blueberry Porridge

Gröt äter jag ibland till frukost. Jag tycker om att blanda i chiafrön och olika superfoodpulver för att göra gröten mera mättande och näringsrikare. I denna gröt använder jag blåbärspulver som är gjort på blåbär ur Finlands skogar. 

I eat sometimes porridge for breakfast. I like to mix in chia seeds and various superfood powders to make the porridge more filling and more nutritious. In this porridge I use blueberry powder that is made from blueberries from the Finnish forests.


Blåbärsgröt

2 dl vatten
1 dl rågflingor
1 tsk chiafrön
1 tsk blåbärspulver
blåbär
salt

Koka upp 2 dl vatten och blanda i havregrynen. Koka några minuter och tillsätt sedan chiafrön, blåbärspulver och blåbär. Koka ytterligare några minuter. Blanda i mera vatten om det behövs. Salta efter smak. 


Blueberry Porridge

2 dl water
1 dl rolled oats
1 tsp chia seeds
1 tsp blueberry powder
blueberries
salt

Boil 2 dl of water and mix in the oats. Boil for a few minutes, then add the chia, blueberry powder and blueberries. Boil for a few more minutes. Add more water if necessary. Salt to taste.

6 comments:

  1. Blåbär har jag i frysen men tyvärr inte självplockade. Jag ska göra sylt av dem till sambons gröt. Önskar som alltid att jag åt gröt men än har jag inte lärt mig. Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag önskar att jag hade självplockade, men det finns inte i Singapore. Kram!

      Delete
  2. Jag tycker också om gröt men nu när det är redan varmare här så helst i smoothieform,som rågröt.

    ReplyDelete
  3. Hej

    Ser att ni förstått hur nyttigt blåbärspulver är.

    Vill ni beställa mera så är ni välkomna till:

    www.larssens.se



    Vänligen

    Fredrik Larssen

    ReplyDelete