Wednesday, April 23, 2014

Vegan & Hemp Protein Banana Bread

Jag hittade ett bananabrödrecept hos Sanna som såg lovande ut och det ville jag testa. Jag ändrade lite på ingredienserna och gjorde kakan/brödet vegant. Det blir saftigt, gott och nyttigt.

I found a banana bread recipe on Sanna's blog which looked promising and I wanted to make it. I changed some of the ingredients and made the bread vegan. It is moist, tasty and healthy as well.


Vegan & Hemp Protein Banana Bread, inspired by @tastyhealth

2 flax eggs (2 tbsp ground flaxseeds + 5 tbsp water)
2 ripe bananas, mashed
0,5 dl soy yoghurt, vanilla
0,75 dl almond flour
0,75 dl coconut flour
0,5 dl hemp protein
2 tsp baking powder
0,5 tsp baking soda
1 tsp cinnamon

Preheat the oven to 175 C. Mix all the ingredients with a hand blender. Pour the batter into a greased loaf pan or in 4 silicon muffin cups (7 cm in diameter). Bake for 40 minutes (loaf pan) or 20 minutes for the muffin cups. Let cool.


Vegan & Hampaprotein Bananabröd, inspirerad av @tastyhealth

2 linfrö-ägg (2 msk malda linfrön + 5 msk vatten)
2 mogna bananer, mosade
0,5 dl sojayoghurt, vanilj
0,75 dl mandelmjöl
0,75 dl kokosmjöl
0,5 dl hampaprotein
2 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
1 tsk kanel

Sätt ugnen på 175 C. Blanda alla ingredienser med en stavmixer. Häll smeten i en smord brödform eller 4 silikonmuffinsformar (7 cm i diameter). Grädda i 40 minuter (brödform) eller 20 minuter för muffinsformar. Låt svalna.

8 comments:

  1. Banan i bröd och kakor är toppen. Gott och nyttigt på alla sätt. Jag önskar dig en härlig dag! Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det blir saftigt med banan och gott förstås :) Kram!

      Delete
  2. Vilka fina bakelser! Jag älskar att baka med banan, då bakverken/bröden blir så saftiga!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Marja! Ja, det blir så god smak på bakverken.

      Delete
  3. Så gott med bananbröd. Det låter saftigt!

    ReplyDelete
  4. Låter gott, ska jag be min kusin göra;)
    Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoppas kusinen vill baka dem så du får smaka :) Kram!

      Delete