Tuesday, January 14, 2014

Chocolate Peanut Butter Quinoa Porridge

Vill man ha en mättande gröt på morgonen så rekommenderar jag quinoagröt. Quinoa är rik på protein, är glutenfritt och har ett lågt glykemiskt index. Att blanda kakao, och jördnötssmör i gröten gör den så mycket godare. Gröten är mitt bidrag till Månadens sötsak, något för alla, hos Söta Saker.

If you want a hearty porridge in the morning I recommend quinoa porridge. Quinoa is rich in protein, it's gluten-free and has a low glycemic index. To mix cocoa and peanut butter in the porridge makes it so delicious.


Chocolate Peanut Butter Quinoa Porridge

1,5 dl cooked quinoa (2/3 cup)
1 dl almond milk (1/2 cup)
1 tbsp cocoa powder
0,5 tbsp peanut butter
salt
sweetener of choice

Put all ingredients in a pan and cook until the porridge is hot. Serve with warm berries and coconut.


Choklad Jordnötssmör Quinoa Gröt

1,5 dl kokt quinoa
1 dl mandelmjölk
1 msk kakao
0,5 msk jordnötssmör
salt
sötningsmedel efter smak


Lägg alla ingredienser i en kastrull och koka tills gröten är varm. Servera med varma bär och kokos.

22 comments:

  1. Quinoagröt är riktigt gott! Den här låter som en riktig god variant med både choklad och jordnötssmör :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Sandra! Jag är väldigt förtjust i quinoagröt.

      Delete
  2. Absolutely mouthwatering!!!xxx

    ReplyDelete
  3. Mmm...vad gott! Nästan som godis till frukost! Fast nyttigt! ;)
    Ha en fin dag!
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
  4. Hhmm ... det där kanske jag ska prova. Quinoagröt. Och så med choklad. Vi pratade ju om det där häromdagen, men kanske kanske att du lyckas få mig att prova en chokladig frukost igen ;-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, får se om jag kan övertala dig :)

      Delete
  5. Ser spännande ut, när äter man den? Till frukost/mellis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag äter det till frukost! Men varför inte som lunch också :)

      Delete
  6. Åh, så gott det lät med jordnötssmör i!

    ReplyDelete
  7. Så gott! Älskar quinoa! Brukar ofta koka mycket så att det räcker både till maträtter och gröt i några dagar :)

    /Evelina - Evelinas Ekologiska
    http://www.evelinasekologiska.se/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det gör jag också :) Bra att ha färdigt!

      Delete
  8. Jag äter gröt till frukost nästan alla dagar i veckan. För det mesta blir det en blandning av olika gryn och kruskakli. Med andra ord är jag mycket dålig på frukostvariation..hehe:) Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, men är det något man gillar så varför inte äta det varje dag :) Kram

      Delete
  9. Detta var något helt nytt för vår del, quinoa har vi bara använt i sallader och som tillbehör till middagar. Fru M käkar dock gröt varje vardagsmorron men det blir alltid rågflingor så, mättar bra och länge. Chokladsmak låter ju väldigt smarrigt:)
    Kramar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Quinoa passar väldigt bra som gröt också och jag tycker om det då den mättar bra.

      Delete
  10. You made my breakfast dream recipe come true,...I was just thinking about creating a tasty chocolately breakfast using quinoa,...so it looks very Yum Yum yummmm. 😀

    ReplyDelete