Idag är det kladdkakans dag och jag bjuder på en kladdkaka med smak av kaffe. Jag bakade en mindre sats än vad receptet anger och således använde mig av en mindre form och jag gräddade kakan i 15 minuter. Jag gillar kakan väldigt kladdig, så jag tar den gärna tidigare än senare ut ur ugnen. Men det är förstås en smaksak hur man vill att konsistensen skall vara. 

Today is sticky cake day and I'll give you a cake flavored with coffee. I baked a smaller batch than the recipe states and thus used a smaller baking pan and the baking time was 15 minutes. I like the cake to be very sticky, so I'll take it gladly sooner than later from the oven. 


Espresso Sticky Cake

200 g butter
4 dl coconut sugar
4 eggs
2,5 dl cocoa powder
1 tsp vanilla sugar
2 tbsp espresso, cold
1 tsp baking powder
3 dl flour
pinch of salt

frosting
1,5 dl icing sugar
2 tbsp cocoa powder
1 tbsp butter
1 tbsp espresso

Melt the butter and mix in the sugar and vanilla sugar. Whisk in the eggs and then mix in cocoa, espresso, baking powder, flour and salt. Pour batter into a pan 25x30 cm, dressed with parchment paper. Bake at 175 C for about 25 minutes. Let cool.
For the frosting stir together all the ingredients in a bowl. Drizzle on the cake.


Espresso Kladdkaka

200 g smör
4 dl kokossocker
4 ägg
2,5 dl kakaopulver
1 tsk vaniljsocker
2 msk espresso, kallt
1 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
nypa salt

glasyr
1,5 dl florsocker
2 msk kakaopulver
1 msk smör
1 msk espresso

Smält smöret och blanda i socker och vaniljsocker. Vispa i äggen och blanda i kakao, espresso, bakpulver, mjöl och salt. Häll smeten i en bakform 25x30 cm, klädd med bakplåtspapper. Grädda i 175 C i ca 25 minuter. Låt svalna. För glasyren rör ihop alla ingredienser i en skål och häll över kakan.