Sunday, October 13, 2013

Raw Nut Butter Raspberry Bites

De här är så goda och smälter i munnen. Och de går snabbt att göra. Inspirationen kommer härifrån.

These are so good and melt in your mouth. And they are quick to make. The inspiration for these comes from here.


Raw Nut Butter Raspberry Bites

chocolate
1 dl (1/2 cup) raw cacao powder
1 dl (1/2 cup) raw coconut oil, liquid
0,5 dl (1/4 cup) raw agave nectar
a pinch of sea salt

almond- or peanut butter
fresh / frozen raspberries

mini sized foil cups

To make the chocolate, whisk together all ingredients until smooth. Fill foil cups 1/3 full with chocolate. Set in the freezer until hard, about 10 minutes. Then place about 1 tsp of nut butter into the center of each and press one raspberry into it, then spoon chocolate over to cover. Set in the freezer for about 15 minutes. Store in the fridge.


Raw Nötsmör Hallonbitar

choklad
1 dl kakaopulver
1 dl kokosolja, smält
0,5 dl agave
en nypa havssalt

mandel- eller jordnötssmör
färska / frysta hallon

mini storlek aluminiumformar

Gör chokladen genom att blanda ihop alla ingredienser. Fyll folieformarna 1/3 med choklad. Ställ i frysen tills de stelnat, ca 10 minuter. Placera sedan ca 1 tsk nötsmör i mitten av varje och tryck ett hallon i varje. Skeda mer choklad över för att täcka fyllningen. Ställ i frysen i ca 15 minuter. Förvara i kylskåp.



29 comments:

  1. Men så läckert! När du skriver flytande kokosolja undrar jag lite ... jag har kokosolja på burk men den är ju inte flytande. Ska man värma den lite eller är flytande kokosolja något annat? Tacksam för svar :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Ja, alltså smält kokosolja. Jag skall ändra det i receptet, så förstår man det lättare. Alltså helt vanlig kokosolja på burk som du värmer för att få den flytande :)

      Delete
    2. Tack snälla för svar, då ska jag prova :)

      Delete
  2. Oh these pictures make my mouth water!Great job,Katarina!

    ReplyDelete
  3. Wow, ser riktigt häftiga ut, och goda så klart!

    ReplyDelete
  4. Åhå lite som ischokladen vi har här på julen... Fast med nyttigare kokosfett ;)

    ReplyDelete
  5. Vilka små läckerbitar! Skulle jag inte tacka nej till!

    ReplyDelete
  6. Så läckra, vill jag smaka på nu nu minsann!

    ReplyDelete
  7. Vattnas i munnen på ett mycket positivt sätt! kram Sofia

    ReplyDelete
  8. Men vilken kanonhärlig blogg du har! Blev glad av att kika in här, så inte sista gången! Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack snälla du! Du är hjärtligt välkommen! Kram

      Delete
  9. gu vattnas i munnen på mig.ser riktigt goda ut.härligt och se raw här.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Jag har experimenterat en hel del med raw och jag tycker att det har varit både roligt och gott!

      Delete
  10. Oj, vad jag önskar att de låg precis framför ögonen på mig här och nu. De och de med jordnötssmör:-)) Kram fantastiska du!

    ReplyDelete