Monday, October 21, 2013

Lingonberry Jam

Hemmagjord lingonsylt är gott och så enkelt att göra. Jag är väldigt tacksam att min mamma plockade dessa lingon till mig, så nu har jag kunnat baka och laga annat gott med dem. Lingon finns inte att få tag på här i Amsterdam.

Homemade lingonberry jam is good and so easy to make. I am very thankful that my mom picked these berries to me, so now I have been able to bake and make tasty treats with them. You cannot get lingonberries here in Amsterdam.



Lingonberry Jam

4 dl lingonberries
pre-sweet tagatose or sugar after taste

Heat the lingonberries in a skillet and let simmer for 10 minutes. Add the sweetener of choice and let simmer for another 10 minutes. Pour into a clean jar with a lid. Store in the fridge.



Lingonsylt

4 dl lingon
pre-sweet tagatos eller socker efter smak

Koka upp lingonen i en kastrull ca 10 minuter. Tillsätt sötningesmedel och lår sjuda ytterligare 10 minuter. Häll upp i rena glasburkar och förvara i kylskåp.

22 comments:

  1. Det är så gott med lingonsylt! Tänk vad de går miste om i Amsterdam!
    Ha en fin måndag!
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
  2. Som liten åt jag lingonsylt till ALLT. Ville ha det i köttsoppa och till lax. Hm, lax tycker jag fortfarande det passar till men köttsoppa äter jag så sällan. Tror nog det hade passat till det fortfarande. Tänker att i soppan finns både kött, sås och potatis, då krävs lite lingon.

    Jag får fin hemmagjjord lingonsylt av svärmor varje höst. Det tackar jag för.

    Kram kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, låter roligt att ha lingonsylt i soppa, men varför inte :) Grynost (keso i Sverige) är gott att ha till soppa. Kram

      Delete
  3. Hemmagjord lingonsylt är speciellt... Vi fick två stora burkar av sambons morföräldrar och igår njöt vi det till köttbullar. Mums!

    ReplyDelete
  4. Rakastan kaaliruokia ja puolukkahillo on vaan sopii niin hyvin niidenkin kanssa. Kyllä tämä on oikein perinteinen suomalainen herkku. En voisi kuvitella eläväni ilman sitä! Onneksi minulla on paljon puolukoita pakastimessa talven varalle. Puolukoista tehty mehukin on oikein hyvää!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Totta, kaaliruoat ja puolukkahillo sopivat hyvin yhteen.

      Delete
  5. I have never tried this jam!Looks yummy!!!
    Hugs,sweet Katarina!

    ReplyDelete
  6. Lingonsylt är ju ett måste till vissa rätter man äter. Ha det bra idag!

    ReplyDelete
  7. Vag gott! Undrar vad är pre- sweet tagatos?

    Kram/ Gosia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Här har jag skrivit mera om tagatose http://hovkonditorn.blogspot.nl/2013/02/banana-chocolate-muffins-with-tagatose.html
      Kram!

      Delete
  8. Gott och oemotståndligt vackert på en och samma gång/Varma Kramar!

    ReplyDelete
  9. Men visst är det så mycket godare när det är något man gjort helt själv:) Man vet ju dessutom vad det är i sylten!
    Kramar

    ReplyDelete
  10. Hemgjord lingonsylt är så gott! I år blev det inte mycket lingon plockade för min del. Bästa säsongen låg jag på sjukhus i två veckor och väl hemma med ett diskbråck. Ingen bra kombination för att gå ut i skogen och plocka bär. Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, ingen bra kombination, men som tur finns lingonsylt att få i affären också. Kram

      Delete