Friday, September 6, 2013

Coconut Flour Pancake

Plättar gjorda på kokosmjöl är matigare och mättar bra. Man behöver inte en stor mängd av mjölet för den suger åt sig vätska som en svamp :) De här blev mycket goda. Jag serverade dem med en blandning av kvarg och blåbär.

Pancakes made ​​with coconut flour is more filling and keeps you satisfied longer. You do not need a large amount of the flour in the batter. These are very good. I served them with a mixture of quark and blueberries.



Coconut Flour Pancake

4 eggs
0,5 dl coconut flour
0,5 tsp cinnamon
1 tbsp agave
0,5 dl quark

coconut oil for frying

Mix ingredients until smooth and let them sit for five minutes so the coconut flour can absorb the liquids. Heat a skillet with coconut oil. Fry the pancakes until golden brown, 1-2 minutes on each side. Repeat with the remaining batter.


Kokosmjölplättar

4 ägg
0,5 dl kokosmjöl
0,5 tsk kanel
1 msk agave
0,5 dl kvarg

kokosolja till stekning

Blanda ingredienserna till en smidig massa och låt stå fem minute. Hetta upp en stekpanna med kokosolja. Stek pannkakorna tills de är gyllenbruna, 1-2 minuter på varje sida. Upprepa med resterande smet.

30 comments:

  1. Vilka fina foton! Ha en trevlig helg!

    ReplyDelete
  2. Här i Thailand kan man äta små pannkaks-blollar som de kallar typ coconut-cream. De är gjorda som halva bollar i ett speciellt "boll-järn" och så lägger de ihop 2 bollhalvor till en boll. Smeten ser ut som en pannkakssmet men har kokosmjölk i sig och bollarna blir så otroligt krämiga i mitten och smakar fantastiskt mycket kokosnöt! Älskar dom. Tänkte prova att göra vanliga plättar/pannkakor här med kokosmjölk i smeten och sen göra dom lite tjockare och inte grädda helt färdigt. Kanske blir det något liknande :-)
    Såhär ser de ut när de görs: http://blog.asiahotels.com/wp-content/uploads/2009/07/kanom-krok.jpg
    Och klara: http://2.bp.blogspot.com/-us212RVVBTk/ULRBRnYarOI/AAAAAAAAH3g/h6KCzyO94Ro/s640/Thai+coocnut+rice+pancake.jpg

    Super supergoda :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Låter spännande och gott! Hör av dig om du lyckas med din version.

      Delete
  3. Jag använder nästan alltid kokosmjöl i mina pannkakor, tycker att det ger både fin smak och konsistens.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jag gillade också att ha i kokosmjöl.

      Delete
  4. Mums, det ska jag göra nästa vecka =)

    ReplyDelete
  5. Dessa borde jag prova, jag som annars inte är nån pannkaksfantast! Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, testa gärna. Vem vet kanske du gillar de här :) Kram

      Delete
  6. De ser supergoda ut! Har bara testat kokosmjöl en gång och blev tyvärr inte så förtjust i smaken, men det kanske är värt ett test till innan påsen i skafferiet är för gammal ;-) Ha en fin helg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Sonja! Ja, visst har mjölet en lite annorlunda smak och konsistensen blir också annorlunda, men jag har gillat det. Tack det samma!

      Delete
  7. Jag älskar allt som har med kokos att göra! Dessa pannkakor blir nog inget undantag!

    ReplyDelete
  8. Vilka snygga bilder! Jag bakar alltid mina pannkakor med kokosmjöl (samt fiberhusk), och det blir verkligen mycket bra!

    ReplyDelete
  9. I am curious about coconut flour, never used it.A delicious treat!
    Kisses!

    ReplyDelete
  10. Ser jättegoda ut vännen, mums och så fina foton :) Kram!

    ReplyDelete
  11. Riktigt läcker bild. Och nu måste jag hålla ögonen öppna efter kokosmjöl. Det låter jättespännande och kul att variera vetemjöl med:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack :) Kokosmjöl är bra som alternativ, men bra att veta att den suger åt sig vätska mera än vanligt vetemjöl.

      Delete
  12. Ser så himla gott ut!
    Jag fick pannkaka-cravings idag. Tänkte faktiskt skriva till dig och kolla om du hade ett riktigt bra crêpes recept, men jag hittade ett som var grymt. Det är ju för gott!
    (Och med glutenfritt mjöl faktiskt. Hade visst inget mjöl kvar)
    Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Katarina! Ja, visst är det gott :) Kram

      Delete
  13. Denna variant har jag inte testat, men det ska jag! Tack för fin inspiration.

    ReplyDelete
  14. I"m such a sucker for good pancakes and these look GOOD!

    ReplyDelete
  15. Vad spännnde med kokosmjöl i pannkakorna, det får jag testa! Kram

    ReplyDelete
  16. Nyt maistuisi juuri paistetut pannukakut. Nam!:)

    ReplyDelete