Saturday, August 10, 2013

Peanut Butter Chocolate Ice Cream

Min glassmaskin som går till min KitchenAid har varit mycket välkommen i vårt hem, jag har lagat många olika glassar sedan jag fick den och glassen blir mera len och krämig med hjälp av en maskin. Använder du dig av en glassmaskin?

My ice cream machine that goes to my KitchenAid has been very welcome in our home, I have made many different ice creams since I got it, and the ice cream becomes more smooth and creamy with the help of a machine. Do you use an ice cream machine?


Peanut Butter Chocolate Ice Cream

2,5 dl whipping cream
2,5 dl milk
1-1,5 dl sugar
1 dl peanut butter with salt
chocolate chunks

Stir together the whipping cream, milk, and sugar in a sauce-pan. Heat mixture over medium heat, whisking constantly, until it almost boils. Remove from heat and stir in peanut butter, stirring until thoroughly blended.
Chill the mixture at least 4 hours or overnight, then freeze in your ice cream maker according to manufacturer's instructions. When ready stir in chocolate chunks.


Jordnötssmör-Chokladglass

2,5 dl vispgrädde
2,5 dl mjölk
1-1,5 dl socker
1 dl jordnötssmör med salt
chokladbitar

Rör ihop vispgrädde, mjölk och socker i en kastrull. Värm blandningen på medelvärme, vispa hela tiden tills det nästan kokar. Ta bort från värmen och rör i jordnötssmör, blanda tills smöret smält.
Kyl blandningen åtminstone 4 timmar eller över natten, frys sedan i glassmaskinen enligt tillverkarens instruktioner. När glassen är klar rör ner chokladbitar. 

20 comments:

  1. Glassmaskinen hade högsta prioritet när vi flyttade hit till Cypern =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag kan förstå det :) Så gott med hemmagjord glass.

      Delete
  2. Mums, vi har en glassmaskin kram Diana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det blir mycket bra glass med maskin. Kram

      Delete
  3. Å, så lyxigt att kunna göra sin egen glass. Det lät ju sjukt gott!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Amani. Det blir nog mycket gott att göra egen och man kan bestämma själv smakerna på sin glass :)

      Delete
  4. Jag har en gammal Philips glassmaskin ,som är säkert över 15 år gammal,men funkar fortfarande bra:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, vissa produkter är väldigt hållbara!

      Delete
  5. Jag har ingen glassmaskin och har istället gjort glass för egen "maskin". Det har blivit jättegott men det tar alldeles för lång tid. När jag blir sugen på glass vill jag inte vänta i flera timmar...hihi:)

    Ha en toppenbra helg! Kramar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag gjorde också förut utan maskin, och det funkar ju så också. Kram

      Delete
  6. Aivan liian herkullisen näköistä, nam! ;)

    ReplyDelete
  7. Ja, just peanut butter är ju min favorit som sagt var...

    ReplyDelete
  8. I have that ice cream machine but haven't used it yet. Now you've got me inspired Katerina! This looks so..... good!

    ReplyDelete
  9. Usch, vi tar på skämsstruten varje gång vi ser och läser om glassmaskiner... Vår blev tyvärr, precis som vi oroade oss för, en hyllvärmare. Vi använde den några gånger i början men nu står den bara där och tittar besviket på oss varje gång vi öppnar skåpet. Men när glassuget kommer på så vill man ju ha glass omedelbums:)

    Sälta i glass är annars en stor favorit i vårt kök, Häagendazs salted caramell är helt livsfarlig att ha hemma!

    Kramar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har faktiskt använt min flitigt och jag hoppas att jag fortsätter med det :) Bara ni ni kommer igång, så kanske det då blir glass hemma hos er också :) Salted caramel har jag bara hört om, men den måste vara otroligt god. Kram!

      Delete