Monday, June 3, 2013

Raw Carrot Cake

Efter att jag gjorde den här lasagnen, fick jag mersmak av raw food. Och vet ni vad, den här morotskakan är så god att ni bara måste testa den. Man behöver inte använda steviadroppar, man kan istället ta honung, smaka dig fram. Jag använde mandel och cashewnötter, men här kan du testa att använda de nötter du har hemma. Alltså jag är ännu helt förvånad över hur gott det blir och att det faktiskt smakar som bakad morotskaka :)

After I made ​​this lasagna, I got a taste of raw food. And you know what, this carrot cake is so good that you just have to make it. You do not have to use stevia drops, you can instead use honey. I used almonds and cashews, but here you can try using nuts that you have at home. I'm still quite surprised at how good it was and that it actually tastes like baked carrot cake :)


Raw Carrot Cake

cake
1,5 dl roughly chopped carrots
2,5 dl almonds and cashews
1 dl raisins
4 tbsp desiccated coconut
0,5 tbsp sunflower seeds
10 drops stevia vanilla
0,5-1 tsp cinnamon
1-2 tsp water

frosting
1,5 dl cashews
1 tbsp lemon juice
7 drops stevia vanilla
water, until desired consistency is reached

Place carrots in a food processor and process them very briefly, until small pieces remain. Add all the remaining cake ingredients into the food processor. Process briefly and slowly. The texture should be crumbly, you want to be able to see small chunks of carrots, cashews. Press cake down into a cake pan.

Blend all the ingredients for the frosting in a blender. Add water until smooth.
Refrigerate the cake for at least two hours. The cake and the frosting will both harden up a bit in the fridge.


Raw Morotskaka

kaka
1,5 dl grovhackade morötter
2,5 dl mandel och cashewnötter
1 dl russin
4 msk kokosflingor
0,5 msk solrosfrön
10 droppar stevia vanilj
0,5-1 tsk kanel
1-2 tsk vatten

glasyr
1,5 dl cashewnötter
1 msk citronsaft
7 droppar stevia vanilj
vatten, tills önskad konsistens uppnåtts

Lägg morötter i en matberedare och mixa dem mycket kort, tills små bitar kvarstår, det skall inte bli mos. Lägg alla återstående kakingredienser i matberedaren. Mixa kort och långsamt. Texturen bör vara smulig och man skall kunna se små bitar av morötter, cashewnötter. Tryck kakan ner i en kakform.

Blanda alla ingredienserna till glasyren i en mixer. Tillsätt vatten tills slät.
Kyl kakan i minst två timmar. Kakan och glasyren kommer att hårdna en aning i kylskåpet.

38 comments:

  1. men åh så gott jag som älskar morotskaka :) kram Diana

    ReplyDelete
  2. I have been meaning to make a raw carrot cake for a long time. I think the time has come:)It sure looks scrumptious!
    xxx

    ReplyDelete
  3. I forgot to ask you. Could I use another sweetener such as maple syrup, honey or coconut sugar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, you can use honey or maple syrup would be great too :)

      Delete
  4. Vilket bra recept, jag har börjar baka mer enligt raw! Vet du hur det är med riven kokos, är det raw?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Marja. Det kokos som säljs i mataffären är vanligen inte raw, men det går att få som raw, t.ex i en hälsokostaffär eller på nätet via någon superfood store :)

      Delete
  5. Mums, ser supergott ut! Det ska jag nog ta och testa nån gång, har inte testat så mycket raw-recept, men allt ser så gott ut :)

    Förresten, hur har du fått på bloggen så att det syns dina senaste instagram bilder?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Matilda! Ja, det är värt att prova.
      Jag använder http://snapwidget.com för mina instagram bilder på bloggen!
      Här är en video också om hur man gör http://www.youtube.com/watch?v=bV_1MDpR0xQ&feature=youtu.be

      Lycka till!

      Delete
  6. Så gott! Detta måste testas! :)
    Tack frö ett supersmarrigt recept! :)
    Ha en fin kväll!
    Kram kram
    //Lana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Lana, kul om du gillar receptet! Kram

      Delete
  7. Jag är faktiskt sugen på att ha en liten liten raw period... men sedan blir jag osäker. Tänker inte nu när jag jobbar men i sommar när jag har några veckors semester... vad tror du om det? Man kan ju testa en dag och går det så kanske en vecka iallafall... jag vet inte men jag tänker en massa. Det ska tydligen vara riktigt bra för kroppen att "få vila" från kokt, stekt och annan tillagad mat.

    Din morotskaka låter ljuvlig, kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tror att det passar bra att testa raw food på sommaren och när du är ledig. Lättare att planera och verkställa då. Tack så mycket, kram!

      Delete
    2. Jag ska nog göra det vännen, är så sugen och så följer jag precis som dig en massa raw-folk på Insta också så då får man ännu mera råd och tips! Egentligen skulle vi göra något sådant tillsammans och peppa varandra lite :)

      Delete
    3. Ja, testa, för den var väldigt god. Ja, precis så vännen. Kram

      Delete
  8. Ser väldigt gott ut, jag skulle gärna vilja testa mer rawfood mat.
    Ha fina veckan, kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Ja, det är kul att testa olika saker. Kram

      Delete
  9. Låter riktigt gott, kanske skulle testa raw food:)
    Ha enfin kväll
    Stor kram till dig från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, testa! Kul med variation ibland. Kram

      Delete
  10. Ser bara helt underbart ut! Yummy!

    ReplyDelete
  11. Gahhhh love love love vad gott! mums! kram på dig! /Sofia

    ReplyDelete
  12. Isn't raw food awesome!? This looks completely and utterly AMAZING!! I will definitely be making this :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, this cake and the raw lasagna I made were delicious! Thanks Koko!

      Delete
  13. Ooo, det låter ju superspännande!

    ReplyDelete
  14. Ett recept som helt säkert hamnar överst i min "måste testa" recept hög :) ser juuu sååå gott ut! Och bra variant till villan var gasugnen inte är en så säker temperaturhållare till kakor i ugnen. Mums!!

    Aino

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Aino! Det är roligt att testa olika variationer på bakverk. Lycka till!

      Delete
  15. Annars stevia vanilla, är det nåt man köper som en fördug blandning? Vet du var det hittas? Flytande/fast? :) har inte använt stevia förr :)

    Aino

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, den jag använder är flytande i en liten glasflaska. Här ser du hur flaskorna ser ut
      http://hovkonditorn.blogspot.nl/2013/02/nunaturals-stevia-product-giveaway.html

      Men jag vet att det finns stevia i sockerform också och jag tror att den kan man köpa i en vanlig mataffär. Stevia i flytande form hittar man lättare i hälsokostaffärer. Lycka till!

      Delete
    2. Kakan låter jättegod. Vi hade en period för många år sen då min mat åt GI som jag var sugen på rawfood. Köpte på mig två kokböcker och gjorde en rawfoodtårta som ingen tyckte om. Sen dess har jag inte gjort något rawfood.
      KRam

      Delete
    3. Tack! Du borde testa denna, den var mycket god :) Kram

      Delete
    4. How much honey should I add if I replace the stevia?

      Delete
    5. I think 0,5-1 tbsp is enough, but you can add a little at a time and taste the dough and glaze :) Good luck!

      Delete
    6. Thank you! I'll try :)

      Delete