Thursday, February 28, 2013

Easy Berry Ice Cream

Något som jag gärna äter till mellanmål är mixade frysta bär/frukter toppad med chia, nötter och olika frön. Jag använder vanligen soja-mandelmjölk, men man kan lika väl använda yoghurt, kvarg eller vanlig mjölk. Jag äter den som "glass", men genom att använda mera mjölk kan man göra den till smoothie också. 

Something I like to eat as a snack are mixed frozen berries / fruits topped with chia, nuts and various seeds. I usually use soy-almond milk, but you may as well use yoghurt, quark or regular milk. I eat it as "ice cream", but by using more milk you can make a smoothie too.


Quick and Easy Ice Cream

2-3 dl frozen berries/fruit
2-3 tbsp soy-almond milk

chia seeds
nuts
seeds
dried fruit

Mix the berries and milk together in a blender until smooth. Pour into a bowl and top with chia, nuts, dried fruit and seeds. Enjoy immediately.



Snabb och enkel glass

2-3 dl frysta bär / frukt
2-3 msk soja-mandelmjölk

chia frön
nötter
frön
torkad frukt

Blanda bär och mjölk tillsammans i en mixer tills slät. Häll i en skål och toppa med chia, nötter, torkad frukt och frön. Njut omedelbart.

39 comments:

  1. Barnen älskar när vi mixar frusna bär med yorghurt så att det blir som glass. De äter den först med sked och sedan det sista med sugrör, så vi brukar kalla det iskall smoothie. Gott mellanmål helt klart!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, verkligen gott, både för stora och små :)

      Delete
  2. Vilket härligt och nyttigt mellis! Mumsiga färger också!

    ReplyDelete
  3. Ser härligt ut! Fräscht!

    Kram kram

    ReplyDelete
  4. Ihanan väristä ja annoksessa mukavasti hampaillekin rouskutettavaa.:)

    ReplyDelete
  5. Åh vad gott - tack för påminnelsen! Brukade ofta göra "glass" av frysta bär och turkisk yoghurt förut, men det har fallit i glömska av någon outgrundlig anledning...

    ReplyDelete
  6. Mums, mums, vad gott! Det här måste jag testa! Chiafrön har jag! Och så ska jag nu beställa mandelmjölk eller kanske göra egen... :)
    Ha en toppen dag!
    Kram
    //Lana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, precis, man kan ju göra egen mandelmjölk :) Ha en fin dag, kram!

      Delete
  7. Det där är en riktig favorit här också! Jag brukar mixa med kesella (gärna smaksatt) för proteinets skull. :-)

    ReplyDelete
  8. Vilken hälsosam glass, vill ha! Jag älskar mjukglass konsistensen :)

    ReplyDelete
  9. Beautiful ice cream. Love the vibrant color, but I must wait till the season is coming. Though, I could buy berries at the market, they too expensive at the moment.

    ReplyDelete
  10. I love berry ice cream. It looks delicious.

    ReplyDelete
  11. Hej Katarina.
    Mums så läckra glass! Härlig med sojamjölk, uhm vilka färger, det ser så vackert! har en härlig dag, kram!

    ReplyDelete
  12. Älskar färgerna, så fint det blev och jag instämmer.... det är så gott kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Ja, man blir så glad av färgerna! Kram

      Delete
  13. Mums! Det här blev min lunch idag och det smakade toppen. Det mättar ju bättre när man har lite olika frön som ger mer mättnadskänsla:) Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, så är det! Bra fetter dessutom i nötter och frön. Kram

      Delete
  14. Underbar färg på glassen - ser jättegod ut ! :)

    Kram Jenny

    ReplyDelete
  15. Mums ser ljuvligt gott ut : ) kramar Sofia : ) Tack för dina gulliga kommentarer jag blir så GLAD!

    ReplyDelete
  16. Ser riktigt gott och fräscht ut! Härligt ljus och fin klarhet i fotot!

    ReplyDelete
  17. I love the color of your ice cream! Rich looking and delicious!

    ReplyDelete