Tuesday, October 30, 2012

Roasted Pumpkin

Ugnsbakade pumpa är verkligen gott och får en söt smak. God att äta som sådan, med en god ost, som feta eller chèvre eller ha som fyllning i tortilla, som vi gjorde.  

Oven baked pumpkin is really good and has a sweet flavor. It's good eaten as it is with a good cheese, like feta or chèvre or use as a filling in tortillas, which we did.


Roasted Pumpkin

pumpkin
oil
salt

Preheat the oven to 200°C.  Slice the pumpkin into crescents and peel them.  Put them on a parchment paper lined baking sheet and drizzle on some olive oil and sprinkle with salt. Roast the slices for 20-30 minutes, turning them midway during baking, until they’re cooked.

 

Rostad Pumpa

pumpa
olja
salt

Värm ugnen till 200 ° C. Skär pumpan in halvmånar och skala bitarna. Lägg dem på en bakplåtspappersklädd bakplåt och häll på lite olivolja och strö över salt. Rosta skivorna i 20-30 minuter, vänd dem halvvägs under gräddningen, tills de mjuka.

22 comments:

  1. Simple yet delicious; I love this! Thanks for sharing and have a great week. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exactly! Thank you and have a great week as well!

      Delete
  2. Tack för ett bra och användbart recept! Jag vet aldrig vad jag ska laga med pumpa! Kram!

    ReplyDelete
  3. Vi har båda ugnsrostad pumpa som dagens inlägg, vad roligt! Men då måste jag fråga dig, kan man äta med skalet på? För du verkar ha skalet på i tortillan. KRAM!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kul! Nej, jag har inte skalet på ;) Kram

      Delete
  4. I love roasted squash but I've never done pumpkin. I love your idea of using the roasted pumpkin in a wrap, very nice!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Roasted pumpkin is yummy and delicious in a wrap!

      Delete
  5. Jag har aldrig provat rostad pumpa, men det där låter som ett recept som skulle passa både mig och min bästis som handen i handsken. SPARAR och stjäl!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, rostad pumpa är gott :) Varsågod!

      Delete
  6. Låter riktigt gott med en smarrig ost till.
    Hoppas allt bara är bra med dig.
    Kram Susanne

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Susanne! Härligt att höra från dig! Allt är bra med mig! Hoppas du har det bra, kram!

      Delete
  7. Det lät spännande och helt nytt för mig.
    Synd att jag redan gjort pumpan nu då, men kanske skaffa en liten till.

    Lena från Make Ahead Food

    ReplyDelete
  8. Jag gjorde liknande förra året men då tog jag sesamfrön på... blir så gott!

    ReplyDelete
  9. Så gott det låter! :) Jag gjorde pumpasoppa idag och den blev också god. Mild och snäll mot magen! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, pumpasoppa är mycket gott det också!

      Delete