En frasig bakelse gjord på samma deg som jag gör croissanter. Istället för att rulla ihop trianglar, skär jag degen i fyrkanter och fyller botten på en muffinsplåt med fyrkanterna och sedan fyller dem med en färskostblandning. I några lade jag en chokladbit i mitten. De blir så goda! Förresten idag är det 18 år sedan jag och min man träffades. Tiden har gått väldigt fort, men ändå minns jag dagen som om den vore igår, kärlek!

A crispy pastry made ​​from the same dough that I make croissants. Instead of rolling up triangles, I cut the dough into squares and fill the bottom of a muffin pan with the squares and then fill them with a cream cheese mixture. In some, I put a piece of chocolate in the middle. They are so good! By the way, today it's 18 years ago my husband and I met. Time has gone by very quickly, but I remember the day as if it was yesterday, love!


croissantdeg

färskostfyllning:
225 g färskost
0,5 dl socker
1,5 msk smör, rumstemperatur
28 g mjöl
0,5 ägg
1 tsk vaniljsocker

Blanda alla ingredienser till fyllningen. Fyllningen kan göras i förväg och förvaras i kylskåp. Låt den bli rumsvarm innan användning. Fyll degen med fyllningen och toppa med choklad eller sylt, bär... Grädda i 200 graders ugn ca 20 minuter. 





cream cheese filling:
225 g cream cheese
0,5 dl sugar
1,5 tbsp butter, room temperature
28 g flour
0,5 ägg
1 tsp vanilla

Mix all ingredients for the filling. The filling can be made in advance and refrigerated. Let it reach room temperature before using. Fill the dough with the filling and top with chocolate, jam, berries... Bake in 200 degrees oven for about 20 minutes.