Friday, October 5, 2012

Geisha Dark Muffins

För några veckor sedan hittade jag Geisha dark i en godisaffär i Singapore! Jag säger inte nej till nyheter :) För den som inte känner till chokladen är det en choklad med mjuk hasselnötsfyllning. Och denna nyhet med mörk choklad i stället för ljus var mycket god. Med en del av chokladen bakade jag muffins.

A few weeks ago I found Geisha dark in a candy store in Singapore! I do not say no to new chocolates :) For those who do not know this chocolate, it's a chocolate with soft hazelnut filling. And this new one with dark chocolate instead of milk was very good. With some of the chocolate I baked muffins.



Geisha Dark Muffins

2 dl strösocker
125 g smör
2 ägg
4,5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
en nypa salt
1,5 dl kaffe
geisha dark

Sätt ugnen på 220°C. Vispa socker och smör fluffigt. Tillsätt äggen ett i taget under omrörning. Blanda i vetemjöl, vaniljsocker, bakpulver, salt och kaffe. Hacka geisha i  mindre bitar och blanda i smeten. Fyll muffinsformar med smeten. Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter.


Geisha Dark Muffins

2 dl granulated sugar
125 g butter
2 eggs
4,5 dl flour
2 tsp vanilla sugar
2 tsp baking powder
a pinch of salt
1,5 dl coffee
geisha dark

Preheat the oven to 220 ° C. Beat sugar and butter until fluffy. Add eggs one at a time with stirring. Mix in the flour, vanilla sugar, baking powder, salt and coffee. Chop the geisha into smaller pieces and mix into the batter. Fill muffin cups with batter. Bake in middle of oven about 15 minutes.

44 comments:

  1. Vad roligt att du hittade Geisha Dark där! Har ju precis kommit ut i butikerna här också, och god är den. :) Blev säkert gott i muffinsen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, man blir glad av att hitta något hemifrån :) Passade bra i muffins!

      Delete
  2. Nu blev jag sugen på att baka muffins! Geisha som är så gott!

    ReplyDelete
  3. Jag minns inte sist jag åt Geisha, men tack för påminnelsen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, ibland glöms vissa godsaker bort!

      Delete
  4. Oh my! Geisha är sååå gott!:)

    ReplyDelete
  5. Tuo tumma Geisha on ihanaa!! Aika jännä juttu, että sitä myös saa Singaporesta... maailma on pieni!

    ReplyDelete
  6. Jag har ett visst sug efter Geisha. Jag köper det varje fredag och jag kan bara tänka mig hur gott det är i muffins!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geisha är så gott och jag förstår bra ditt sug! Chokladen är god i muffins också.

      Delete
  7. Kan tänka mig att den blev supergod i muffins eftersom den är himla god "naturell" :)

    ReplyDelete
  8. Geisha med mörk choklad låter ju fantastiskt gott!

    ReplyDelete
  9. Härligt när man hittar den typen av choklad utomlands. Chokladmuffins är alltid gott! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är just sådana smaker man saknar!

      Delete
  10. These are a chocolate lovers paradise. I'll have to keep my eyes open for the chocolate. When I find it I'll have to give this recipe a try. Have a wonderful weekend. Blessings...Mary

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, they are really good and the chocolate is delicious! Have a great weekend!

      Delete
  11. Never put you and me in a candy shop together! It would be double trouble; not only would we be buying candy to eat, but we'd also come out with loads and loads of it for baking! :) These muffins look amazing and I bet you could't eat just one!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, yes, that could be trouble :) I have to admit I ate two!

      Delete
  12. Itse en kauheasti ole tumman suklaan ystävä, vaikka tietenkin sekin tällaiselle makurille maistuu paremman puutteessa.;) Leipomuksissa kuitenkin tumma suklaa on parasta. Muffinit näyttää ihanilta, ja tuo Geisha saattaisi minunkin makuuni paremmin sopia, kun siinä on täytettä.:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos ja nämä suklaat olivat hyvänmakuisia, ei ollenkaan kitkerän makuisia!

      Delete
  13. Vad supergott det låter! Och riktigt fina ser de ut också, en sån vill jag ha till dessert :)

    ReplyDelete
  14. jag åt geisha dark förra helgen, tyckte den var godare än den med ljus choklad, men så är jag inte så förtjust i ljus choklad heller...

    ReplyDelete
  15. Ser riktigt gott ut, strax blir det hallon och chokladmousse för oss.
    Önskar dig en fin helg
    Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mums vad gott med mousse! Tack det samma, kram!

      Delete
  16. Jag älskar geisha men har inte sett en mörk. Ska hålla utkik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoppas den kommer till affär nära dig!

      Delete
  17. Låter jättegott!! Stod och titta på geisha dark i affären, verkar jättegod;)
    Kram från victoria på www.victoriasprovkök.se

    ReplyDelete
  18. Geisha är en av mina döttrars favoritgodis! Det kanske kan passa att överraska henne med dessa goda muffinsen?:)

    Sv; Hösten är så fantastiskt vacker. Synd att du inte får njuta av den, men du får ta del av bilder på bloggen och minnas hösttider i Sverige:) Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Och tack att du visar så fina höstbilder på din blogg! Kram

      Delete
  19. oi että näyttääpäs hyviltä. Itsekkin törmäsin eilen kaupassa tuohon uutuuteen, vielä vain ei tarttunut mukaani.

    ReplyDelete
  20. Har inte sett till mörk Geisha här... ska definitivt hålla utkik om man kan göra sådana här godsaker med den! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Hoppas chokladen kommer till din affär också!

      Delete
  21. Jag tycker den nyageishan är fantastiskt god! Kul att du redan hunnit baka med den :) Det ska jag inspireras av.

    ReplyDelete
  22. så roligt att du testat denna och även bakat med den :D

    ReplyDelete