Wednesday, October 3, 2012

Chickpea-Spinach Burgers


Som ni vet gillar jag vegetariska biffar med olika ingredienser! Och det är roligt att prova på olika kombinationer. Idag blev det med kikärtor och spenat. Mycket gott och färgen blir så fin. 

As you know, I like vegetarian patties with different ingredients! And it's fun to try different combinations. Today I made with chickpeas and spinach. Very good and the color is so pretty.


Chickpea-Spinach Burgers

3 dl chickpeas
1 onion, chopped
1 garlic clove, chopped
2 handfuls of spinach
0,5 tbsp soy sauce
1,5 tsp oregano
1,5 tsp paprika
3 tbsp sunflower seeds
1 egg
1,5-2 dl bread crumbs

Mix chickpeas, onion and gralic in a food processor. Add in spinach, soy sauce, oregano, paprika, and sunflower seeds, mix a few more times. Add in egg, and bread crumbs, pulsing until mixture comes together and is well blended. Fry the burgers in a skillet over medium-low heat for 5-7 minutes on each side.

 

Kikärt-Spenat Burger

3 dl kikärtor
1 lök, hackad
1 vitlöksklyfta, hackad
2 nävar spenat
0,5 msk sojasås
1,5 tsk oregano
1,5 tsk paprikapulver
3 msk solrosfrön
1 ägg
1,5-2 dl ströbröd

Blanda kikärter, lök och vitlök i en matberedare. Lägg i spenat, sojasås, oregano, paprika och solrosfrön, mixa lite till. Blanda i ägg och ströbröd, rör om väl. Stek biffarna i en stekpanna på medelhög-låg värme i 5-7 minuter på varje sida.

33 comments:

  1. What a great burger idea! Looks delish!

    ReplyDelete
  2. Det där låter mums! Gillar både kikärter och färsk spenat. Men fryst spenat avskyr jag!

    ReplyDelete
  3. Jag är himlans dålig på sånt här, men blir väldigt nyfiken och måste nog testa att göra vegetariska biffar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vegetariska biffar är en favorit hemma hos oss och jag lagar olika variationer ofta!

      Delete
  4. De ser jättegoda ut! Jag tycker att det ibland kan vara svårt att få vegoburgare att hålla ihop. Mina blir lätt lite smuliga och trillar isär. Men nu får jag testa dina - de ser ju väldigt hållbara och fina ut!

    Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Erika! Ja, testa gärna. De här håller bra ihop :) Kram

      Delete
  5. Åh vad gott! Det var länge sedan jag gjorde något med kikärter, men nu så...

    ReplyDelete
  6. Men vad gott! De där måste jag göra någon gång!

    ReplyDelete
  7. Oh dear, maybe I should have saved my chickpeas for your delicious looking burgers instead of making soup! Guess I'll have to pick up more chickpeas, these sound wonderful! I'm imagining one of these on a really good brioche roll with tomatoes, avocado and basil aioli, YUM! Thanks Katarina!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you very much Chris for your kind words!

      Delete
  8. Mmm, svårt det där med vegetariska burgare men du har lyckats hålla ihop dom bra kram!

    ReplyDelete
  9. Åh, vilken spännande kryddning! Med vegetariska biffar stöter jag alltid på problemet att jag inte vet hur jag ska krydda dem. Men nu har jag lite inspiration från dig!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack och hoppas detta recept får dig att testa :)

      Delete
  10. These look so delicious, I'm always looking for a flavorful veggie burger and yours is it!!! bookmarked -
    Mary x

    ReplyDelete
  11. Wow, låter grymt! Jag gillar ju kikärtor på alla sätt och vis, för att inte tala om vegbiffar! Mumsigt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack, och ja vegbiffar är ju så gott!

      Delete
  12. Oj, så gott det låter! Älskar kikärtsbiffar, och spenat lät som något riktigt passande :)

    ReplyDelete
  13. Great & tasty patties! Thye look well flavoured & superb too! :)
    MMMMMMMMMMMMM!

    ReplyDelete
  14. Så fina! det här receptet skall jag testa! :D

    ReplyDelete