Monday, October 15, 2012

Blueberry-Ricotta Muffins

Att baka med ricotta ger ett gott och saftigt resultat! Blåbär tillsammans med ricotta är en fin kombo.

To bake with ricotta gives a good and moist result! Blueberries along with ricotta is a nice combo.
 

Blueberry-Ricotta Muffins

3,5 dl flour
2 dl brown sugar
2 tsp vanilla sugar
0,5 tsp salt
2 tsp baking powder

6 tbsp oil
5 tbsp milk
1 egg
2 dl dl ricotta cheese
2,5 dl blueberries

Mix the dry ingredients in a bowl, then add the wet ingredients and stir together. Don’t over mix. Fold in the blueberries then fill muffin cups 3/4 of the way full. Top with pearl sugar if desired. Bake at 180 C for 20 min. 


Blåbär-Ricotta Muffins

3,5 dl vetemjöl
2 dl farinsocker
2 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
2 tsk bakpulver

6 msk olja
5 msk mjölk
1 ägg
2 dl dl ricottaost
2,5 dl blåbär

Blanda de torra ingredienserna i en skål, tillsätt sedan de våta ingredienserna och rör ihop. Blanda i blåbär och fyll sedan muffinsformar med smeten. Toppa med pärlsocker om så önskas. Baka i 180 C 20 minuter.


32 comments:

  1. Ser så otroligt goda ut! Kram :-)

    ReplyDelete
  2. Kan bara tänka mig hur saftigt och gott detta är. Och blåbär i blir ju extra gott!!

    ReplyDelete
  3. Jag har aldrig provat att ha ricotta i muffns, det låt ju riktigt smaskigt! Jättefina muffins :)

    ReplyDelete
  4. De där muffinsen såg väldans goda och saftiga ut! Jag har inte testat med ricotta ost i någongång.

    Ha en bra start på veckan! Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Testa med ricotta någon gång, det blir lyckat! Tack det samma! Kram

      Delete
  5. Så söta fina muffins!:) Blåbär är så gott!

    ReplyDelete
  6. these look great love the use of ricotta :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ricotta is really great in baked goods!

      Delete
  7. Har aldrig testat kombinationen men det ser jättegott ut min vän!

    ReplyDelete
  8. Jag vet inte varför jag så sällan har ricotta hemma. Alltså bakar jag sällan med ricotta, även om det ju är jättegott och blir väldigt saftigt! Blåbär är gott! Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det är riktigt gott och jag är en periodare när det gäller vissa råvaror :) Kram!

      Delete
  9. Jag tycker du kan bo i Sverige i stället, i Stockholm närmare bestämt! Då skulle jag ställa upp som frivillig kak-och bullätare när som helst du behövde en sådan (för inte äter du väl allt själv?)!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh, vad snäll du är! Jag skulle gärna bjuda dig på mina bakverk även om jag äter av allt jag bakar :) men en del går till vänner, arbetskompisar, frys...

      Delete
  10. Gahhh och vilka underbara bilder gahhh vad du är duktig stor kram din bloggvän i Hjo Sofia

    ReplyDelete
  11. åh va gott med blåbärs muffins.får nog testa de nästa gång ja ska baka med blåbär.

    ReplyDelete
  12. Finaste du, vad gott det alltid ser ut på din sida. Skulle behöva ha en stor tallrik med dina bakverk levererade. Har aldrig testat att baka med ricotta, måste testa. Kramar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Linda! Ja, ricotta är gott både i sött och salt, testa gärna! Kram

      Delete
  13. Verkar väldigt gott, har länkat till dig. Hoppas ok!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Ja de är saftiga och goda! Tack för länkningen, mycket ok!

      Delete
  14. Jag funderar på att baka dessa ikväll men det jag undrar är hur många muffins blir det? Så att jag vet om jag ska göra en enkel eller dubbelsats :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Sabina! Det blir 12 st av denna sats!

      Delete