Sunday, September 23, 2012

Peanut Butter Cookies


Gillar du jordnötter, så kommer du att gilla dessa cookies! De har en fin smak av jordnötssmör. Mums! När man gräddar dem i en lägre ugnstemperatur blir de så där härligt sega dessutom! 

Do you like peanuts, then you'll love these cookies! They have a nice taste of peanut butter. Yum! When you bake them in a lower oven temperature, they become wonderfully chewy too!


Peanut Butter Cookies

1,5 dl sugar
1 dl brown sugar
120 g butter, room temperature
1 dl peanut butter
1 egg
3 dl flour
1,5 tsp baking powder
1/4 tsp salt

Beat the butter until creamy. Add the sugars. Mix in the peanut butter and egg. Add the dry ingredients and stir. Wrap dough in plastic and refrigerate for 1 hour.
Preheat oven to 150C. Shape dough into balls. Flatten the balls in crisscross pattern with a fork. Bake until light brown, 15 minutes.


Jordnötssmör Cookies

1,5 dl socker
1 dl farinsocker
120 g smör, rumstemperatur
1 dl jordnötssmör
1 ägg
3 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1/4 tsk salt

Vispa smöret tills krämigt. Tillsätt socker. Blanda i jordnötssmör och ägg. Lägg i de torra ingredienserna och rör om. Svep degen i plast och ställ i kylskåp i 1 timme. Värm ugnen till 150C. Forma degen till bollar. Platta bollarna korsvis med en gaffel. Grädda tills ljusbruna, ca 15 minuter.


28 comments:

  1. Dom här ska jag ta och göra en dag. Verkar riktigt goda!!!

    ReplyDelete
  2. OM jag gillar jordnötter ;D
    Jag har sparat. Ska göra någon gång. Tack igen för ett bra recept!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Roligt, tack! Och trevligt om du gillar recepten!

      Delete
  3. Kakor för min pappa, han älskar jordnötter :-)

    ReplyDelete
  4. Detta verkar vara en kaka för mig. Sega kakor och dessutom med jordnötssmör!! Ha en fin söndag kram emma

    ReplyDelete
  5. Älskar jordnötssmör, älskar cookies, älskar mjuksega småkakor!:)
    Så, de här måste jag testa! Ser underbara ut!
    Kram

    ReplyDelete
  6. Jordnötskakor är så gott! Jag la också upp ett recept (men med choklad) häromdagen på det :)

    ReplyDelete
  7. Hej Katarina och tack för din kommentar. Vad häftigt att du bor i Singapore! Jag kan behöva tips på både mat och bak-recept så hit får jag komma tillbaka och kika :)

    Ha en bra dag.

    Kram, Hanna Watson

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Hanna! Roligt att du tittade in hos mig :) Och du är välkommen åter! Kram!

      Delete
  8. Replies
    1. Ja, visst är det gott med småkakor! Kram

      Delete
  9. Det låter verkligen jättegott!

    ReplyDelete
  10. Så fina kakor! Har du "gafflat" dem i kors? Jag älskar sega småkakor. Underbart att plocka fram till kaffet, eller ha framme i en vacker glasburk. Kram!

    ReplyDelete
  11. Delightfully looking PB cookies! I must make them soon!

    ReplyDelete
  12. Härligt! Hur var degen att käka "rå"?

    hehe, försöker återskapa ben and jerry's cokiedough-glass men med jordnöttskaks-deg (fanns en pinnglass förut) men har inte hittat något bra recept på det =)

    Kul blogg du har för övrigt! Skall ta o läsa mig igenom så mycket jag orkar! =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Hehe, jag smakade faktiskt inte på degen rå :) Men här har jag ett recept på cookie dough bollar, som inte skall gräddas i ugn. Kanske du kunde byta ut en del av smöret till jordnötssmör? Hör av dig om du testar :)
      http://hovkonditorn.blogspot.sg/2011/12/cookie-dough-truffles.html

      Roligt att du gillar bloggen och kul att du lämnade en kommentar!

      Delete