Monday, July 23, 2012

Berry Granola Crumble

En av mina favoritpajer är smulpaj. Nu blandade jag i smulet även granola och det blev riktigt gott. Smulpaj äter jag varm med vaniljglass, mums. Pajen är mitt bidrag till månadens tema hos My Sweet Party, min favoritpaj. 

One of my favorite pies is crumble pie. This time, I mixed in the crumb even granola and it was really good.  I eat the crumb pie warm with vanilla ice cream, yummy. The pie is my contribution to this month's theme of My Sweet Party, My favorite pie.

 

Bär-granola smulpaj

400 g bär, jordgubb, blåbär
8 msk farinsocker
8 msk fullkornsvetemjöl
2 dl granola
4 msk smör, mjukt

Blanda bär med 2 msk farinsocker och 2 msk mjöl. Häll bärblandningen i en smord form. Blanda resterande ingredienser och lägg på bären. Grädda i 175 graders ugn ca 35 minuter. Servera varm med vaniljglass.

 


Berry Granola Crumble

400 g berries, strawberries, blueberries
8 tbsp brown sugar
8 tbsp whole wheat flour
2 dl granola
4 tbsp butter, softened

Mix berries with 2 tablespoons brown sugar and 2 tablespoons flour. Pour berry mixture into a greased dish. Mix remaining ingredients and place on the berries. Bake in 175 degree oven about 35 minutes. Serve warm with vanilla ice cream.

26 comments:

  1. Now this is my kind of dessert... it looks wonderful!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, this one is really tasty! Thanks!

      Delete
  2. Mmm, smulpaj är verkligen hur underbart som helst! Vad gott med granola i, men det låter lite farligt - vet inte om jag skulle kunna sluta äta av den ;)

    ReplyDelete
  3. Nåt för mig att spara till Mannen som älskar smulpaj, helst mammans med rabarber :-) Granola, det är väl müsli det? Då måste det ju bli liiite nyttigare väl?

    Låter jättegott med både jordgubbar och blåbär!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, müsli och granola påminner om varandra :) Tack!

      Delete
  4. a den här ser hur mumsig som helst,och glass till är ju bara för gott.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack och ja, glass vill man ha till :)

      Delete
  5. Hej !
    Allt bra med dig ? Har du haft en bra helg ?


    Jag ville bara tipsa om att man nu kan vara med och tävla i min blogg om en drömvinst från miinto.se. Alltså, du väljer själv vad du vill vinna och ojojoj vad det finns fina grejer att välja på både till tjejer och killar ;)

    Titta in och tävla om du är sugen !

    http://moonzanna.se/2012/june/tavla-om-din-dromvinst.html#comment

    ReplyDelete
  6. Mums, smulpaj är väldigt gott! Vad är granola för något?

    ReplyDelete
  7. Älskar också smulpaj. Mycket smul ska det vara!

    ReplyDelete
  8. Katarina - I could really go for a dish of this right now, warm with a scoop of vanilla ice cream, it looks scrumptious!

    ReplyDelete
  9. Smulpaj är ett av mina favoritbakverk också, efter kladdkaka. :) Den här ser så god ut!

    ReplyDelete
  10. Även hos mig är smulpaj en favorit och gärna ljummen tillsammans med vaniljglass. Brukar också blanda i müsli i smulet, ger lite extra crunch.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag gillar det där extra crunchet också :)

      Delete
  11. Aha! Nu när jag läser kommentarerna förstår jag att granola är musli. Ser supergott ut, som vanligt! Stor Kram

    ReplyDelete
  12. Åh, så gott!! Jag vill också ha paj och alla andra kakor du lägger upp här på bloggen... det vattnas i munnen! :) Godnatt!

    ReplyDelete