Wednesday, May 30, 2012

Lentil Stew with Coconut

Linser är väldigt lättanvända och dessutom goda att ha i olika maträtter. Här tillsammans i en gryta med grönsaker och kokos. Servera naan till.

Lentils are very easy to use and also good to have in various dishes. Here together in a stew with vegetables and coconut. Serve with naan.


Linsgryta med kokos

100 g röda linser
250 ml grönsaksbuljong
1 liten lök, finhackad
1 stor morot, skuren i små bitar
1 burk tomatkross
0,5 tsk gurkmeja
1 tsk garam masala
1 röd chili, finhackad
1,5 dl kokosmjölk

Lägg alla ingredienser i en kastrull, koka upp och låt sjuda i 10 minuter. Tillsätt kokosmjölk och koka ytterligare 10-12 minuter.

 

Lentil Stew with Coconut

100 g red lentils
250 ml vegetable stock
1 small onion , grated or finely chopped
1 can diced tomatoes
0,5 tsp turmeric
1 tsp garam masala
1 red chilli, finely chopped
1 large carrot, cut into small pieces
1,5 dl coconut milk

Put all the ingredients in a pan, bring to a simmer and cook for 10 minutes. Add the coconut milk and cook another 10-12 minutes.

18 comments:

  1. Gott, det var länge sedan jag lagade något med garam masala, det kanske är dags nu. Jag gillar det indiska köket, det finns så många smakrika små rätter som man kan sno ihop för en liten peng!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det stämmer och jag har faktiskt först här i Singapore lärt mig att tycka om indisk mat!

      Delete
  2. Oj, det här måste ju bara vara sååå gott! Älskar kokos!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, mycket gott :) Kokos ger en så god smak!

      Delete
  3. Yes, yes, yes, kryddor helt i vår smak (nu när vi "lärt" oss gilla Indiskt:) )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, visst är det bra att man kan lära sig gilla nya saker :)

      Delete
  4. Så gott och ja indiskt är både smakrikt, gott och billigt! Inte visste jag att du inte gillade indisk mat tidigare? Men i Singapore måste det finnas hur många fina restauranger som helst förmodar jag! Kram vännen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var väl mera att jag inte ätit det så mycket innan och haft för mig att det är för starkt för mig och så har jag lite svårt för koriander :) Men som tur hade jag fel. Ja, tack till Singapore, här finns massa fina Indiska restauranger! Kram

      Delete
  5. Jag äter massor av linser, både snabbt och gott - ja, och så nyttigt förstås, inte att förglömma :D Låter hur gott som helst, och vilken härlig färg!

    ReplyDelete
  6. Så gott med naan till en kryddig gryta, kul att du provt Amys recept! Hon är ju grym på det indiska köket :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det stämmer, hon bjuder på många goda recept!

      Delete
  7. vad krämigt och gott det ser ut!

    ReplyDelete
  8. Du har så många goda grytor med linser, kikärter osv att det verkligen snart är dags att pröva åtminstone 1. Det lätt gott med kokos.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Linda! Ja, det är nog värt att prova :)

      Delete