Monday, March 5, 2012

Vanilla Doughnut

Att baka egna munkar är inte så svårt och du kan variera fyllningen i dem. Här har jag använt mig av vaniljkräm. En varm munk med ett kallt glas mjölk, mums!

To make your own doughnuts isn't that difficult. You can vary them with different fillings. Here I have filled these with vanilla custard. A warm doughnut and a glass of cold milk, yummy!


Munkar med vaniljkräm

2,5 dl mjölk
25 g färsk jäst

1 tsk salt

1 dl socker

1 tsk vaniljsocker
0,5 msk kardemumma

1 ägg
ca. 6 -7 dl mjöl

100g mjukt margarin


frityrolja 

vaniljkräm
socker

Smula jästen i en bunke och häll på den varma mjölken. Blanda i ägg, salt, socker, kardemumma och det mesta av mjölet. Rör i det mjuka margarinet och resten av mjölet. Knåda till en smidig deg. Låt jäsa övertäckt en timme. Forma degen till runda munkar. Låt jäsa ytterligare 20 minuter. Värm oljan till 180 grader och fritera munkarna tills de fått en fin brun färg. Lyft upp dem med en hålsläv och lägg på hushållspapper. Spritsa vaniljkräm i dem och rulla sedan i socker.


Vanilla Custard Doughnuts

2,5 dl milk
25 g fresh yeast 

1 tsp salt

1 dl sugar

1 tsp vanilla sugar
0,5 tbsp cardamom

1 egg
about 6 -7 dl flour

100g soft margarine


cooking oil
vanilla custard 

sugar

Crumble the yeast in a bowl and pour over the warm milk. Mix in egg, salt, sugar, cardamom and most of the flour. Stir in the soft margarine and the remaining flour. Knead to a smooth dough. Let rise covered for one hour. Shape the dough into round donuts. Let rise another 20 minutes. Heat oil to 180 degrees and fry the donuts until they get a nice brown color. Lift them with a skimmer and place on paper towels and pipe vanilla custard into them and after that roll in sugar.

44 comments:

  1. I could NEVER eat just one of these, oh my and warm,,,,,,,,,,,,,, be happy I live so far away!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, yes that is difficult! But you are allowed to take two, three...

      Delete
  2. Herkullisen näköisiä! Oikeassa olet ettei munkkien tekeminen sinänsä ole vaikeaa, mutta jostain syystä aloituskynnys on ainakin minulla aika korkealla. On niin helppo käydä ostamassa valmiita, vaikka eihän se ole yhtään sama kuin itse tehdyt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos! No, näinhän se on ja kyllä kaupan munkit ovat myös ihan hyviä!

      Delete
  3. MMM så gott. Har inte vågat mig på att göra egna...känns som jag o varm olja är en farlig kombination ha ha.
    //V

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, försiktig skall man vara, men det har gått bra hittills :)

      Delete
  4. ÅH så smarrigt, jag måste göra egna doghnuts någon dag igen, men med äppelmos då :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack och äppelmos passar också mycket bra!

      Delete
  5. waw! Home-made vanilla dougnuts! they look so fantastic & truly amazing too! :)

    Yummy food! :)

    ReplyDelete
  6. Oj så gott! Det får bli istället för semlor nu 😊

    ReplyDelete
  7. Tack!!!


    Vad goda dem ser ut!!!!

    ReplyDelete
  8. Åh, jag ääälskar munkar med vanilj! Det är nog en av mina tio-i-topp när det gäller bakverk att äta! Mums! Kramar från Afrika!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, visst är det gott :) Hoppas du har det bra i Afrika! Kram

      Delete
  9. wow I love these doughnuts! They look really wonderful.

    ReplyDelete
  10. ja älskar dounghts så himla gott,men ja gillar dem precis då de blivit klara.smälter i munnen och så där ljumma.
    men ja har nog aldrig fyllt mina,utan mer lagt på choklad,frosting och strössel över.får nog testa nån dag som dessa,ser makalöst goda ut

    ReplyDelete
  11. Mmm, jag känner den goda vaniljsmaken i munnen. Ljuvligt gott.

    Må gott!
    Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack, ja vaniljen gör att de smakar ljuvligt :) Kram

      Delete
  12. Jag ska testa att göra munkar när jag laddat lite till för det. Har velat testa munkar länge nu, men det har känts som att det är svårt. Men om du skriver att det är lätt så...Men du en fråga bara, kan man förvara dem, tex i kylen eller frysen? Eller måste man äta dem precis nygjorda?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det klarar du fint. Ja, man kan frysa dem, men rulla dem inte då i socker. Det gör du när du tar dem från frysen och de tinar upp. Kan även ätas följande dag, men godast är de nybakade. Kram

      Delete
  13. Oj dom där skulle jag gärna sätta tänderna i just nu! De ser jättegoda ut! En sån där bulle man åt när man var liten och pappa alltid sa " Om du inte slickar dig om munnen en enda gång när du äter den här så lovar jag att du får en till" hihi:) Prova själv, det är inte alls så lätt som man kan tro.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack :) Haha, jo, det har jag testat, inte det lättaste!!

      Delete
  14. Åhhh vill ha NU give meee! :) Ser riktigt gott ut så sugen jag blir nu, kram!

    ReplyDelete
  15. Ser väldigt smaskiga ut! Good woork

    ReplyDelete
  16. De ser perfekta ut! Jag har gjort munkar, men inte fyllda. Gjorde med hål i både med socker på och med frosting och strössel, mums!

    Kram Malin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Frosting och strössel låter mumsigt det med :) Kram

      Delete
  17. Onneksi vappuun ei ole enää mahdottoman pitkä aika... Omatekoisia, vastapaistettuja munkkeja/donitseja ei voita mikään. Vaniljatäyte näyttää ja kuulostaa ihanalta.:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Näin on, ovat kyllä herkullisia! Kiitos!

      Delete
  18. Ser vansinnigt gott ut, jag skulle göra munkar för några helger sedan men Jag misslyckades totalt, kanske får testa detta recept istället:)
    Ha en härlig kväll
    Kram victoria på www.victoriasprovkök.se

    ReplyDelete
  19. Oj vad spännande med egna munkar!!

    ReplyDelete