Saturday, March 17, 2012

Almond Cookies with Raspberry Curd / Mandelkex med halloncurd

Jag hade hallon curd hemma och ville baka något med det, så jag hittade denna sida med recept på mandelkex. Jag använde mig av mandelmjöl istället för att mala mandeln själv. Mycket goda, hallon och mandel passar bra ihop.

I had raspberry curd at home and wanted to bake something with it. I found this site with recipe for almond cookies. I used almond meal instead of grounding my own almonds. These are delicious and the combination of almond and raspberry is good. 


Mandelkex med halloncurd

3 cups mandel, rostade och hackade
1 2/3 cups mjöl
0,5 cups smör, mjukt
0,5 tsp salt
0,5 tsk mandel extrakt
1 cups socker
1 ägg

Värm ugnen till 175C. I en skål blanda 2 cups mandel, mjöl, salt och socker. Lägg i resterande ingredienser och blanda tills allt är kombinerat. Forma degen till matskedsstora bollar och rulla i återstående mandelsmul (jag gjorde inte det). Placera på en bakplåtspappersklädd plåt. Gör en fördjupning i mitten av varje kex. Grädda 9-12 minuter tills lätt gyllene. Ta bort från ugnen och låt svalna. Fyll fördjupningen med halloncurd.



Almond Cookies with Raspberry Curd

3 cups almonds, toasted and chopped
1 2/3 cups flour
0,5 cups butter, softened
0,5 tsp salt
0,5 tsp almond extract
1 cup sugar
1 egg

Preheat oven to 175C. In a bowl mix 2 cups almonds, flour, salt and sugar. Add remaining ingredients and mix until well combined. Shape the dough into tablespoon-sized balls and roll in remaining almond (I didn’t do this). Place on a baking sheet. Make a well in center of each biscuit. Bake 9-12 minutes until lightly golden. Remove from oven and let cool. Fill the centres with raspberry curd.

26 comments:

  1. Åh vilken vansinnigt god kombination av två mumsigheter! Halloncurd måste jag prova på någon gång, ÅH vad gott :D Smask, smask!

    ReplyDelete
  2. Låter riktigt gott! Fina är dom också!

    ReplyDelete
  3. Visst är det lyxigt när man har lite överbliven curd i kylen, jag har gjort både hallon,- passionsfrukts- och citron curd, väldigt goda alla tre men jag föredrar citron curd, så frisk och god!

    ReplyDelete
  4. åh så gott,måste testa o göra halloncurd snart

    ReplyDelete
  5. Det låter supergott!
    Jag har aldrig testat halloncurd, det måste jag ändra på!

    Jag har en tävling på min blogg som jag tror att skulle passa dig =)
    Kom gärna förbi!

    Kram
    /Nellie

    http://sockertussen.blogspot.se/2012/03/vinn-en-whoopie-matta-macaron-matta.html

    ReplyDelete
  6. Så mycket gott:) ha det toppen!
    Kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    ReplyDelete
  7. Åh, så goda de ser ut! Jag kan tänka mig en (två eller tre) till en kopp riktigt gott kaffe! Mums! Kram!

    ReplyDelete
  8. Nu har jag stulit receptet på bire- och senapspajen. Såg himla gott ut. Hallon curd har jag aldrig hört talas om. Men det låter sååå gott! Ha det bra!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra :) Hoppas du gillar den! Halloncurd är riktigt gott det också!

      Delete
  9. Oj så gott! Vart får man tag på halloncurd, eller har du gjort den själv? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Halloncurden är köpt, märket är Cottage Delight!

      Delete