Saturday, February 25, 2012

Soy Pancakes

Vi använder soja-mandelmjölk en hel del här hemma, främst till smoothies. Nu ville jag testa mjölken till plättar och goda blev de. Vi åt dem med bananskivor, chokladsås och glass. Men även sylt är gott till.

We use soy-almond milk a lot, mainly for smoothies. Now I wanted to test the milk for pancakes and they turned out good. We ate them with banana slices, chocolate sauce and ice cream. But even jam is good with pancakes.


Mjölkfria Plättar

2 ägg
5 dl soja-mandelmjölk
2,5-3 dl mjöl
3 msk socker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk salt
1 msk olja

Vispa samman ägg och mjölk, sikta i mjölet lite taget. Avsluta med olja. Låt smeten vila cirka 30 minuter. Hetta upp en stekpanna med olja och stek plättarna på båda sidor gyllene bruna. Servera med sylt och vaniljglass (soja).


Dairy Free Pancakes

2 eggs
5 dl soy-almond milk
2,5-3 dl flour
3 tbsp sugar
1 tsp vanilla sugar
1 tsp salt
1 tbsp oil

Whisk together eggs and milk, sift in the flour a little at a time. Finish with oil. Let batter rest about 30 minutes. Heat a skillet with oil and fry the pancakes on both sides golden brown. Serve with jam and vanilla ice cream (soy).

30 comments:

  1. Plättar är så gott. Chokladsås och glass till är verkligen MUMS!

    Kram på dig och ha en finfin dag

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det är det nog, plättar kan man äta ofta av :) Kram och hoppas du får en fin dag också!

      Delete
  2. Åh vad gott, älskar pannkakor, har ätit det två gånger denna veckan :-) Har aldrig själv testat denna mjölk, men har hört att den inte ska vara så god och dricka, men att det är supergott att ha i bakverk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jag använder den i bakverk och smoothies! I smoothies ger den verkligen en god smak!

      Delete
  3. awesome version...feel like tasting now..;P
    Tasty Appetite

    ReplyDelete
  4. Såg smaskiga ut de där med:)

    ReplyDelete
  5. Mums va gott.aldrig haft banan och choklad i mina,bara sylt och glass men de får ja nog testa nästa gång.

    ReplyDelete
  6. Åhh så gott detta ser ut, mmmm jag kommer kram! ;)

    ReplyDelete
  7. Oj, så gott. Nu blev jag sugen på plättar.

    ReplyDelete
  8. Ett litet "skrovmål" du presenterar! Mums:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, ja, så kan man väl också säga!

      Delete
  9. Jag blir så hungrig när jag ser din pankaka! låter spännande med soja-mandelmjölk. Om soja mjölk dricka jag alltid när jag var på asien affär men soja-mandelmjölk är ganska ny för mig hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Sojamjölk är gott och jag skulle säga att den med mandel i är snäppet godare :)

      Delete
  10. Www.kanelapple.blogg.seFebruary 28, 2012 at 9:22 PM

    Mm det såg riktigt snaskigt ut! Jag som precis gjorde mandelmjölk måste passa på att prova.

    ReplyDelete
  11. I made these tasty pancakes & your American berry pancakes too!
    Every recipe of you is a winner! tasty too! :) xxx

    ReplyDelete
    Replies
    1. You are great!! Thank you for trying my recipes. It makes me really happy :)

      Delete