Friday, December 23, 2011

Lakritsfudge / Liquorice Fudge

Eftersom jag tycker lakrits är så gott, var jag tvungen att koka en fudge på turkiska peppar också. Och de blev så goda. Jag använde mig av 40 st karameller och den ger en väldigt intensiv smak av lakrits. 

Because I think licorice is so good, I had to make a fudge of Turkish pepper, too. And they were so good. I used 40 pieces candy and it gives a very intense flavor of licorice.



Lakritsfudge

1,5 dl grädde
/ mjölk
1,5 dl socker

2 msk kakao


1 nypa salt

1 msk smör

30-40 st turkisk pepper

Blanda mjölk, socker, kakao, turkisk pepper och salt i en tjockbottnad kastrull. Koka upp under omrörning och låt koka i ungefär 20 min. Rör om ordentligt några gånger under tider. Gör kulprovet. Kan du forma smeten till en boll, är den klar. Rör därefter ner smör. Rör smeten blank. Häll upp smeten i en form med bakplåtspapper. Låt stelna.


Liquorice Fudge 


1,5 dl cream / milk 

1,5 dl sugar 

2 tbsp cocoa 
 

a pinch of salt 

1 tbas butter 

30-40 pc turkish pepper

Mix milk, sugar, cocoa, turkish pepper and salt in a heavy saucepan. Bring to a boil, stirring occasionally and cook for about 20 min. Stir a few times during the periods. You know it’s ready when a small sample dropped into a bowl of cold water can easily be rolled into a firm ball. Stir in the butter. Pour the mixture into a mold with parchment paper. Allow to solidify.

20 comments:

  1. Det här skulle min make tycka vore gott, han älskar fudge och lakrits! :)

    ReplyDelete
  2. Hej o Hå, 40 turkiska! Då smakar de garanterat av salmiaken, ljuvligt!

    Vi vill passa på och önska dej en riktigt fin julhelg!

    ReplyDelete
  3. Men sååå gott!

    Jag har helt glömt bort att göra lakritsfudge. Sparar receptet för att hinna testa det efter jul istället :)

    En riktigt god jul

    Kram Jenny

    ReplyDelete
  4. Jag vill önska dig en riktigt god jul. Hoppas att du får en fantastisk dag!

    ReplyDelete
  5. Men vad gott :-)
    Salt godis är bara så mumsigt.

    Önskar dig och familjen en underbart härlig jul.
    Kramar

    ReplyDelete
  6. Amy: Ja, de blev väldigt goda!

    Mårtenssons kök: Ja, man kan väl säga att det smakar :) God Jul till er också!

    Jenny: Ja, man kan ju laga lakritsfudge när som helst :) God Jul!

    helena: Tack det samma!

    Susanne: Ja,det är gott! God Jul till er! Kram

    ReplyDelete
  7. Det där måste också vara himla gott!

    ReplyDelete
  8. Åh vad gott! Älskar också lakrits, det är det godaste godiset jag gjort i år!

    ReplyDelete
  9. Älskar också lakrits, gärna i kombination med andra smaker, hallon, choklad, kola osv =)
    Fudgelakrits är ju såååå gott.

    ReplyDelete
  10. Mums! Detta ska jag testa!
    Ska man ha i den turkiska pepparn samtidigt som man rör ner smöret eller innan?

    ReplyDelete
  11. Em: Ja, mycket gott!

    Linda: Jaa :)

    carolina: Lakrits passar bra med annat och en bra kombo är lakrits-citron!

    Caroline: Oj, då. Jag hade helt glömt skriva det. Jag hade dem i redan i början med mjölk-sockerblandningen! Tack!!

    ReplyDelete
  12. Min fudge blev seg som kola, vad gör jag för fel?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmm, kan du ha kokat den för länge? Det är det enda jag kommer att tänka på.

      Delete
  13. Min fudge blev seg som kola, vad gör jag för fel?

    ReplyDelete
  14. Min fudge blev undermålig. Riktigt seg!!!!! Ska man verkligen koka i 20 minuter? Usch.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiden det tar beror på vilken storlek på kastrullen du använder och som jag skriver i receptet gör kulprovet, då är man på den säkra sidan.

      Delete