Wednesday, November 23, 2011

Tomato Sauce / Tomatsås



Tomatsås med paprika och zucchini

1 lök
1 burk krossade tomater
en halv zucchini
1 liten paprika
sambal oelek
3-4 msk crème fraiche
paprikakrydda
salt
peppar
nypa socker

Hacka lök, zucchini och paprika i små bitar och stek i kastrull en stund. Tillsätt tomaterna. Låt koka ca 20 minuter. Krydda och blanda i crème fraiche. Servera med tortellini eller tagliatelle.


Tomato Sauce with Peppers and Zucchini

1 onion
1 can of crushed tomatoes
half zucchini
1 small bell pepper
sambal oelek
3-4 tablespoons crème fraiche
paprika spice
salt
pepper
pinch of sugar

Chop the onion, zucchini and peppers into small pieces and fry in a pan for a while. Add the tomatoes. Let boil about 20 minutes. Season and stir in crème fraiche. Serve with tortellini or tagliatelle.

10 comments:

  1. YUM! Jag älskar tomatsås, det är lite underskattat sådär, oftast vill man försöka tvista till pastan lite, men tomatsås är ju bland det godaste - precis som den är! Jag är ett stort fan av zucchini, så det gillar jag att du har i, och bilderna är SÅ lockande! <3

    ReplyDelete
  2. I love creamy tomato sauce. It's the best one in my opinion.

    ReplyDelete
  3. sv: Tack! Det ordnar sej säkert, det brukar det göra...
    Vilken härlig sås
    :)

    ReplyDelete
  4. gilla min facebooksida och få en länk i min sidospalt!
    http://www.facebook.com/pages/martinaolssonmyshowroomse/255134864537122

    glöm inte att slänga in en kommentar i min blogg ifall du har gillat, så att jag vet att jag ska länka dig :) puss!

    ReplyDelete
  5. Och här sitter jag med en puttrandes tomatsås på spisen, fast jag ska ha min till vegetarisk lasagne :-)

    Men din tomatsås såg ju väldigt god ut, jag glömmer bort hur gott det är att reda tomatsås med en skvätt grädde eller crema fraiche!

    ReplyDelete
  6. Alexandra: Ja, du har så rätt! Tomatsås är en bra grund och lätt att tillsätta andra grönsaker i.

    Dewi: You are so right :)

    Bullmamman: Tack!

    martina: Tack för infon!

    Moma: :) Ja, en liten mängd redan räcker!

    ReplyDelete
  7. Such wonderful ingredients! Love all these flavors!

    ReplyDelete
  8. I really like this. I have zucchini sitting in the refrigerator and had no firm plan as how to use it until now. This sounds delicious. I hope you have a great day. Blessings...Mary

    ReplyDelete
  9. Ser jättegott ut!! :-)
    Och så fina färger.

    ReplyDelete
  10. TCSF: Thanks!

    Mary: This is a good way to use zucchini and other vegetables! Thanks.

    Jenny: Tack :)

    ReplyDelete