Wednesday, September 28, 2011

Carrot-Lentil Stew

Denna gryta får bli mitt bidrag till Månadens utmaning hos Kalasgott: stekar, soppor och grytor.

This stew is my contribution to Månadens utmaning at Kalasgott: roasts, soups and stews.


Morot-Linsgryta

1 lök
1 vitlöksklyfta
1 riven morot
0,5-1 dl röda linser
0,5 färsk chili
1 tsk spiskummin
0,5 tsk senapsfrön
1 burk tomakross
1-2 dl vatten
1-2 dl kokosmjölk
ev. salt

Skala och hacka lök och vitlök fint. Skala och riv moroten grovt. Hacka chilin fint. Häll olja i en kastrull och lägg i lök, vitlök, spiskummin, chili, senapsfrön och låt fräsa en stund. Blanda i morot, tomatkross, vatten och linser. Låt småkoka 15 minuter. Häll i kokosmjölk. Salta vid behov. Gott att äta med ris eller naan.


Carrot-Lentil Stew

1 onion
1 garlic clove
1 grated carrot
0,5-1 dl red lentils
0,5 fresh chilli
1 tsp jeera
0,5 tsp mustard seeds
1 can diced tomato
1-2 dl water
1-2 dl coconut milk
salt, if needed

Peel and chop onion and garlic finely. Peel and grate the carrot coarsely. Chop the chilli finely. Pour oil in a saucepan and add the onion, garlic, jeera, chilli, mustard seeds and cook for a while. Mix in carrots, tomatoes, water and lentils. Let simmer 15 minutes. Pour in coconut milk. Season to taste. Good eaten with rice or naan.

11 comments:

  1. Gott! Får jag nog testa nästa gång det vankas linsgryta! Spiskummin är ju en favvokrydda!

    ReplyDelete
  2. Cupcakesfluffan: Tack :)

    Sofie: Ja, gör det!

    ReplyDelete
  3. Åh, låter fantastiskt gott, jag älskar morot! Och linser! Och kokosmjölk! Och ungefär allt annat du har i ;)

    ReplyDelete
  4. Läcker färg på grytan. Kan helt klart tänka mig att göra denna.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Gott med linsgryta! Åt det häromkvällen :) Ser mycket gott ut!

    ReplyDelete
  7. Detta ska jag prova! Linser är så himla bra mat!

    ReplyDelete
  8. Alexandra: Då är grytan helt i din smak :)

    Susanne: Tack!

    Amy: Tack och ja, gott är det!

    Therese: Roligt, hoppas du gillar den!

    ReplyDelete
  9. Jag vill lära mig hur man gör detta recept det ser så smaskigt

    ReplyDelete